Moderaterna ställda inför verkligheten


Moderata mönsterkommunen Vellinge (56 procent av ortsbefolkningen röstade 2006 på Moderaterna) har verkligen lyckats leva upp till sin devis, att kunna erbjuda ”något för alla”. Åtminstone alla blonda, blåögda – de andra ”vill de inte ha där” som ortsbefolkningen säger på sina hatmöten och som moderata kommunalrådet uppviglar dem till att tycka.

Kent Persson tycker att jag bör vara tydlig med att säga att detta ju inte är Moderaternas politik. Jag kan sträcka mig så långt att säga att det åtminstone inte är Moderaternas officiella politik. Men tittar man på kommuner där Moderaterna i det närmaste styr allena, det vill säga inte i koalition med andra, blir mönstret rätt så klart:

Staffanstorp är enligt skånska riksdagsledamoten Eva Thalén Finné (M) en moderat mönsterkommun. Staffanstorps kommun har länge sagt nej till flyktingmottagande.

Nacka är sedan länge känt för sitt usla flyktingmottagande. Vellinge är bara en kommun i raden av moderata ”mönsterkommuner” som har de gemensamma dragen låg skatt, privata välfärdsutförare och lågt flyktingmottagande. I moderata kommuner där man tar emot flyktingar är det oftast i koaliton med andra partier – typ Folkpartiet och Kristdemokraterna som har en sundare syn. Sedan kan Kent Persson komma och vifta med moderata partiprogrammet, men jag menar att verkligheten trots allt slår hårdare.

9 tankar på “Moderaterna ställda inför verkligheten

  1. Alla tomma sommarhus som finns i Skåne, Österlen, Vellinge, Bjärehalvön et cetera
    – varför skulle inte de kunna användas för flyktingmottagning?

    Åtminstone på vintrarna.

    Det är en omänskligt att dessa hus står tomma, samtidigt som det finns människor som inte har någonstans att bo.

    Charlotte af Uschmans

  2. Pingback: Borgarklassens öppna rasism | Svensson

  3. Pingback: Den tyste mentorn « Tysta tankar

  4. Hej John,
    Jag är en inbiten kapitalist som dessutom röstar på SD.
    Men i detta fall måste jag säga att du har 100% rätt. Jag har länge stört mig på moderaternas hyckleri. Dessutom vet jag av personlig erfarenhet att VÄLDIGT många moderater står bakom vellingemoderaterna. Jag tycker att det är upprörande att de stöder ett parti som står för en asylpolitik på riksplanet som de samtidigt gör allt för att undvika i sina egna kommuner.

    Det är en sak att ha olika åsikter som man står för. Men att publikt stödja åsikter som man privat inte alls står för, det är skamligt.

  5. Utlandssvensk,

    Det är bra att du stör dig på Moderaternas hyckleri men på vilket sätt är du något bättre som skriver: ”att publikt stödja åsikter som man privat inte alls står för, det är skamligt” och sen skriva anonymt?

    Stå för att du röstar på SD och berätta vem du är – annars måste jag nog faktiskt också betrakta dig som en hycklare.

Lämna en kommentar