Fel att publicera bilder av Muhammed


Jag är en person med en väldigt kritisk inställning till religion. Jag har inte lätt för att förstå att människor på 2000-talet väljer att tro på mirakel, underverk och gudar. Alla som vill debattera religionsvetenskapliga frågor är välkomna – jag älskar att argumentera för min uppfattning att Gud är ett fantasifoster precis som jultomten och alver.

Men det är min personliga uppfattning. Dem av er som av olika skäl tror annorlunda än jag har mitt fulla stöd. Religionsfriheten är självklar!

Aldrig skulle jag kunna sjunka så lågt att jag med flit förolämpar andra människor som väljer att tro på Gud eller praktisera en religion. Att jag personligen är noll religiös, innebär inte att jag försöker pracka på någon annan min uppfattning. Jag älskar personer som är i olika grad religiösa. Jag tycker nämligen bara illa om religion, inte om religiösa. Många religiösa människor är mina vänner, precis som många borgerliga är mina vänner, trots att jag är socialdemokrat.

Tidigt i livet lärde jag mig att vara snäll mot folk. Även personer som jag inte känner, eller personer som jag känner ytligt, har jag som målsättning att vara vänlig emot. Inte inställsam kanske, och inte fjoskig, utan bara artig. Står jag i valet mellan att medvetet såra någon eller att låta bli, väljer jag att låta bli. Därmed inte sagt att jag låter bli att kritisera företeelser som jag tycker är fel.

Jag har en viss makt, men den maktposition en ledarskribent på Nerikes Allehanda har är givetvis betydligt större. Makt förpliktar och för med sig ett visst ansvar. Bara för att man har rätt att göra någonting innebär inte det att det är rätt att göra det. Porträtterar man profeten Muhammed som en rondellhund, som en konstnär gjort och vars alster Nerikes Allehanda valt att publicera, gör man något som ingår i en konstnärs och journalists rätt, men det betyder inte att det är rätt.

Konstnärens självklara rätt att måla vilka tavlor han vill står jag helt och fullt bakom. Yttrandefriheten är en hörnsten i den svenska demokratin. Och Nerikes Allehandas rätt att publicera vad de vill, inom lagens gränser, är också givetvis lika självklar. Jag vill därför säga det rakt ut: Nerikes Allehanda gjorde inget fel som publicerade bilderna, rent juridiskt.

Men vet man, vilket givetvis både konstnären och Nerikes Allehanda vet, att muslimer dels inte vill att Muhammed ska porträtteras, och dels att hundar är sedda av många muslimer (dock inte av Koranen) som ”orena”, är det ett underligt beslut. Att porträttera den helige profeten som ett orent djur är givetvis kränkande för de flesta troende muslimer.

Den fråga som Nerikes Allehanda borde ha ställt sig är: Anser vi att det är en ledarsidas syfte att såra och provocera många av dem som kanske är mest utsatta i det svenska samhället, enbart för att visa på vår rätt att få göra det? Få fromt troende muslimer befinner nämligen sig högst upp i den svenska makthierarkin. Det är inte ”eliten” Nerikes Allehanda sparkar på när man publicerar bilden. Jag är ju personligen van att bli provocerad av vad som skrivs på Nerikes Allehandas ledarsida, men aldrig har jag blivit kränkt av det. Och som socialdemokrat får jag acceptera att det som skrivs på en liberal ledarsida inte alltid överensstämmer med vad jag tycker.

Jag efterlyser en analys i Lars Strömans artikel. Slutsatsen Lars Ströman gör är: ”Vi låter oss inte tystas av hot – vi publicerar!”. Men det Lars Ströman blundar för är alla de människor som inte hotar, som inte bränner danska flaggor – utan de som enbart kränks. För nog är det rimligt att anta att exempelvis den iranska regeringen, som nu protesterar, ser detta som en gyllene chans att få folkligt stöd för sin fruktansvärda politik, och därför enbart gråter krokodiltårar just nu.

Jag tycker att de eventuella hot som konstgallerier fått motta, eller de hot som riktades mot Danmark vid förra årets ”karikatyrkris” är fruktansvärda. Visst ska man inte låta sig tystas av hot. Och självklart ska man kunna häckla Islam och muslimer, framförallt givetvis muslimer med makt, som exempelvis Irans regering. Men att publicera dessa teckningar varken häcklar eller granskar mäktiga muslimer. Och därför är publiceringen fel.

12 tankar på “Fel att publicera bilder av Muhammed

  1. Visst säger du mycket vettigt i denna frågan men Jag bara undrar vad yttrandefrihet innebär för er.Och vad menar ni med att man som konstnär skulle man då ha rätt att måla profeten Mohammed på det viset???Varför???Vad är det för hat egentligen som ligger bakom en sådan konst?Vad vill en konstnär säga med en sådan bild?Varför störs folk så mycket av muslimer och just profeten Mohammed??? Och du nämnde Danmark, ja visst att man inte ska låta sig tystas av hot men att göra samma sak som de gjorde i Danmark säger bara en sak och det är att kränka muslimer!!!Jag skulle vilja fråga ”KONSTNÄREN” bakom den fruktansvärda bilden vad hans budskap var!?

  2. Battikh,

    För mig handlar yttrandefrihet om just det – att säga saker även om du (och jag) tycker det är fel. När jag säger att det var ”rätt” att måla Mohammed på det sättet menar jag det enbart ur ett juridiskt perspektiv. Jag tycker att vi i Sverige ska vara väldigt försiktiga med att kriminalisera opinionsyttringar. Jag tycker konstnären gjorde fel som målade teckningen, men jag tror inte på att förbjuda honom att göra det. Självcensur är rätt väg.

    Jag undrar också varför han målade tavlan. Jag fattar inte det. Du säger hat. Jag vet inte om det är så, eller om han enbart är ute efter att provocera. Helt klart onödigt i alla fall!

    Jag tycker definitivt du ska fråga konstnären det.

    Mvh, John

  3. Om allah är arg på nerikes allehanda, låt honom agera. Inte är han väl så handfallen att ett gäng människor måste sköta detta åt honom? De som inte tror på Gud tycker detta resonemang är knepigt. Men för muslimerna, som är övertygade om att Gud är i högsta grad verklig, kanske det kan stämma till eftertanke. Det är dessa barnsliga lättstötta fanatiker som är orsaken till att detta över huvud taget blivit publicerat. Det är ingen konstnär som gjort dessa barnsliga bilder. Det är en provokatör. OM vi alla bara struntar i hans barnsligheter, så försvinner han. Och OM Allah är arg på NA och Vilks, då är det förstås synd om dem. Under tiden kan vi trivas tillsammans.. lugn och ro!

  4. Kochick,

    Visst du har lite rätt i det du skriver – om man skiter i konstnären så försvinner hans poäng. Problemet är väl att Nerikes Allehanda omöjliggjort det nu.

    //John

  5. …nåväl, idealt så hade ju de som älskar och respekterar Muhammed, vägrat att sjunka till den här nivån. Om någon skulle porträttera någon som jag älskar och respekterar som en rondellhund, så skulle jag skaka på huvudet och rycka på axlarna. Varför bry sig?

  6. Problemet, Kochick, för dig och mig som inte är muslimer, är väl att vi inte kan förstå känslan när Mohammed kränks. Det är väl inte bara att porträttera någon vi älskar som rondellhund – det handlar väl om något mycket mer än så.

    Men jag har också svårt att inse vad det är, men jag inser att det är något…

  7. Min religion är att publicera bilder på profeter för att på så vis förolämpa rondellhunder….

  8. Varför stödjer du en fascistorganisation? Stöd dom kränkta apostaterna istället för Islam.

  9. Staffan,

    1. Jag vet inte inte vilken ”organisation” du anser mig stödja, men någon fascistorganisation stödjer jag verkligen inte.

    2. Som demokrat är det självklart att stödja alla religiösa trosuppfattningar. Även att sluta bekänna sig till en religion, alltså apostasi, ingår självklart i det. Det torde du väl förstå? De ligger ju dessutom närmast mig.

    Men återigen, även praktiserande religiösa (som följer alla lagar) har mitt fulla stöd.

  10. I korthet kan man sammanfatta det hela med att Lars Vilk har rätt att vara en idiot, precis som att vem som helst har rätt att säga det.

  11. Det känns lite som om muslimer vill pracka på oss deras värderingar om Muhammed osv. Medan dom står i andra änden och bränner svenska flaggan, dockor på statsministern och utlyser ett heligt krig.

Lämna en kommentar