Hej Maria Arnholm!


Innan jag börjar, om du eventuellt googlar mitt namn finner du att jag är en 31-årig socialdemokrat som får betalt för att vara i opposition mot dig. Jag vill därför inledningsvis säga att det inte är i den egenskapen jag skriver till dig. Fråga därför inte folkpartisterna i Örebro vad de tycker om mig, utan läs mitt alldeles utomordentligt ärliga brev till dig och, om du känner att du har tid, svara gärna på mina frågor och funderingar.

Nu börjar jag.

Hej Maria Arnholm,

Gratulerar till ditt nya fina uppdrag. Det måste kännas speciellt att få bli minister och jag unnar dig verkligen den glädjen.

Jag som skriver till dig heter John och jag är pappa till det finaste jag vet – min skatt, mitt lilla barn. Hen ger mig bara glädje, men utvecklingen i samhället oroar mig något.

Hen är en flicka.

Vad spelar det nu för roll, tänker du feministiskt. Klokt – det spelar ingen roll. Men samtidigt gör det uppenbarligen det.

Vet du att löneskillnaderna mellan män och kvinnor ÖKAT med över 17 500 kronor de senaste sex åren? Vet du att det i bästa fall tas ut lika många föräldradagar mellan män och kvinnor när mitt barnbarn får barn, givet att både min dotter och hennes barn får barn vid 30?

Tycker du att det är ok?

Just nu skolas min dotter in på förskolan. Förskolan är en fantastisk reform för barns lärande och utveckling, samt för föräldrars (läs mammors) möjlighet att jobba. Tycker du att det är rimligt att sänka skatten som ni har gjort istället för att fortsätta förbättra kvaliteten på förskolan? Skattesänkningarna har ju till stor del gått till män, medan den fortfarande ganska inflexibla förskolan, med dåligt utbud kvällar och nätter, hindrar många (läs kvinnor) från att jobba de tider som krävs. Tycker du som jämställdhetsminister att det är ok?

Vilka konkreta skillnader på din politik och den som fördes under din allt för passiva föregångare kan du lista? Några? Och tycker du att ”feministen” Anders Borg driver jämställdheten framåt i den takt som krävs?

Min dotter, snart tjugo månader gammal, är det finaste som finns, jag lovar! Men den tillvaro hon är född till som kvinna är inte lika fin som den hon hade fötts till om hon hade varit man. Fortfarande är det fler Anders än kvinnor som är ordförande i börsnoterade aktiebolags styrelser. Din föregångare ville ju lagstifta om kvotering någon dag innan hon avgick. Vill du det?

Nu är jämställdhet inte bara viktigt för mig pga min dotter. Hade jag haft en son hade jag drömt om en värld där manliga normer var borta, där han hade setts som en lika given förälder som en kvinna. Jämställdhet är inte kvinnofrågor! Men ändå, min dotter är verkligen det bästa jag vet och jag kommer inte ge mig förrän hennes förutsättningar är lika som hade hon haft en blå bård på BVC-journalen.

Du har ett viktigt jobb framför dig Maria Arnholm! Jag hoppas du vill ta det på stort allvar och att du inte misslyckas.

Med vänlig hälsning, John!

1 tanke på “Hej Maria Arnholm!

  1. ”Vet du att det i bästa fall tas ut lika många föräldradagar mellan män och kvinnor när mitt barnbarn får barn, givet att både min dotter och hennes barn får barn vid 30?”

    Den förra S-regeringen konstaterade i en utredning att det är kvinnor som hindrar männen att ta ut en jämställd föräldraledighet. Men det visste nog många. Varför inte gå på det spåret och förändra deras inställning?
    http://www.dn.se/nyheter/politik/kvinnor-hindrar-pappaledighet

Lämna en kommentar