Fruktansvärt att ge plats för David Kronlid


Jag har suttit, och sitter alltjämt, i Örebro kommuns valberedning. Förra torsdagen fick vi i vår hand en handling för de val som ska förrättas av Örebro kommuns fullmäktige, och de nomineringar som partierna då hade på förslag (men som flera partier ännu inte hade fastställt, varför det rådde sekretess om handlingen och namnen).

Ett av namnen fick mig nästan att trilla av stolen. En av de moderata ledamöterna i valberedningen räckte plötsligt upp handen och såg gillande på David Kronlid som satt i valberedningen i egenskap av företrädare för Sverigedemokraterna och sade: Som ordinarie ledamot i programnämnd Barn och utbildning nominerar den blågröna gruppen (Moderaterna, Folkpartiet och Miljöpartiet de gröna) David Kronlid.

Jag trodde jag hörde fel, men när vi sedan fick det svart på vitt blev jag otroligt besviken, och väldigt arg.

Moderaterna, med Kent ”jag ska ALDRIG samarbeta med Sverigedemokraterna” Persson, Folkpartiet och Miljöpartiet de gröna avstår alltså en plats – trots mängder av kompetenta kandidater – till förmån för en person som fram till april/maj var aktiv, högt uppsatt, Sverigedemokrat.

Jag tycker att sverigedemokrater, liksom företrädare för alla partier, ska ha rätt att byta parti. Tar en sverigedemokrat avstånd från sina åsikter så ska de, om de ingjuter förtroende, kunna förlåtas.

Men David Kronlid tar inte avstånd från Sverigedemokraterna. Det är allmänt känt att den enda anledningen till att han lämnar sitt parti är inre stridigheter i distriktet. David Kronlid står bakom Sverigedemokraternas agenda nationellt, det säger han så sent som i torsdags.

Att det nu verkar ha förekommit någon form av förhandling mellan de blågröna (som jag numera kommer kalla blågrönbruna) och David Kronlid är uppenbart. Varför? Det kan jag inte begripa.

Är det för att blockera sverigedemokratiskt inflytande i nämnder och styrelser. I så fall är det idioti, för David Kronlid har sedan april sagt att han inte kommer att rösta med Sverigedemokraterna och därmed hade Sverigedemokraterna fallit utan nämndplatser i och med att det kräver fyra mandat i fullmäktige enligt nuvarande majoritetsförhållande för att få en chans att få en nämndledamot (det hade kunnat bli medelst lottning med Vänsterpartiet), men nu har ju Sverigedemokraterna bara tre mandat.

Detta föder ju också givetvis diskussionen om huruvida det är rätt av Kronlid att överhuvudtaget sitta kvar i kommunfullmäktige som politisk vilde, men det har man ju rätt till enligt lagen.

David Kronlid har gett uttryck för flera hemska åsikter. Dem har han inte tagit avstånd från. I torsdags erkände han att han står bakom Sverigedemokraternas nationella agenda. Det är tväruselt vad som nu sker.

 

 

3 tankar på “Fruktansvärt att ge plats för David Kronlid

  1. ”Jag tycker att sverigedemokrater, liksom företrädare för alla partier, ska ha rätt att byta parti. Tar en sverigedemokrat avstånd från sina åsikter så ska de, om de ingjuter förtroende, kunna förlåtas.”
    Förlåtas? Det var nådigt, John. Om en vänsterpartist gör detsamma kan han/hon alltså också ”förlåtas” för sin tidigare förvillelse? Hur tänker du egentligen? Är ni gudomliga i socialdemokratin?

  2. När jag var politisk sekreterare i sd var D.K. distiktsordförande, hans korridoråsikter var skrämmande, han har rått när han säger att partiet inte fungerar lokalt, men det har han största skulden till själv, dessutom fick jag se honom förskingra skattepengar genom att förse sig med material från landstingskansliet för privat och för partiets syfte för åtskilliga tusentals kronor. Han är inte rumsren och en skam för politiken. Lennart johansson.

Lämna en kommentar