You’re doing it again, Kent


Det är roligt att följa sin gamle kamrat Kent på hans nya fina uppdrag som stormoderat i Stockholm. Jag vet inte hur han själv upplever att starten har varit, han har tagit det lite lugnt tycker jag, men idag verkar han ha återfunnit sitt frenetiska tyckeri-jag.

Hade Reinfeldt ringt mig och bett om synpunkter på Kent innan han utnämnde honom, vilket han nu inte gjorde, hade jag sagt att: ”Ja, den där Kent Persson, han ska då tycka och tycka och det är ju sällan det han tycker egentligen ”är tyckt”, utan mer ”uttryckt”. ”Va?”, hade Reinfeldt svarat då, och då hade jag utvecklat:

Det är sällan som det som kommer ut från Kent Persson är tänkt i fler led än ett. Ofta ser man att det liksom glimtar till något i huvudet på karln, och sen sägs det ofta rakt ut. ”Sänk skatten!” för att sen inse att: ”Nej, vad fan sa jag?” och sen fyra månader ge uttryck för åsikten att sänkt skatt, det har jag aldrig varit för. Han är sådan, Kent. Flexibel kanske det kan kallas – i Örebro kallas han dock för Flip-Flop-Kent.

Men han har också en sida av enormt självförhärligande. Förra mandatperioden styrde ju Kent Persson i Örebro (han avskaffade för övrigt heltidssatsningen som fanns i Örebro, hans hjärtefråga!) och när det var dags både för förlustvalet 2010 och förlustvalet 2011 stod Kent Persson på barrikaderna och ropade hur bra den dåvarande kommunledningen var.

Problemet var ju att framför barrikaderna stod ingen alls. Kent et consortes var ganska, eller ja – helt och hållet – ensamma. Alla tyckte tvärtom att de var ganska dåliga. Men Kent, han tutade på.

Jag hade nog sagt till Reinfeldt, hade han bara ringt, att det nog är lite sån han är, gode Kent, och att ränderna inte suddas ut fast han får en ny fin titel och en fräsig lön.

Idag kom beviset att ränderna snarare förstärkts. Följ Kent Perssons twitterflöde idag. Ser Kent Persson att äpplet är rött, men någon säger åt honom att skriva att det är grönt, ja då skriver Kent Persson att äpplet är grönt.

Det närmast frenetiska hyllandet av sin egen sida är faktiskt lite småmuffigt. Bara det att MUF:arna vet att det bör göras med viss finess.

Moderaterna har fått Örebros Galne Gunnar vid rodret. Och vi hemifrån kan bara travestera Reagan och säga: ”You’re doing it again!”

Kommentera

