Varför gjorde Moderaterna inget åt Örebros sämsta gymnasieskola?


Det har gått något sorts troll i hur den splittrade oppositionen (för att använda sig av Staffan Wermes ord från onsdagens kommunfullmäktige) argumenterar i frågan om flytten av gymnasieprogram från WUC. Argumenten har liksom svävat iväg från att vara någon sorts typiska oppositionsargument till att handla om gud och hans moster. Fredrik Persson påstår på fullaste allvar att vi spelar med människors liv. Det är så patetiskt att folk förmodligen skrattar.

Maria Haglunds argumentation måste ändå lyftas som den mest intressanta. Hennes argument till varför flytten av gymnasieprogram från WUC är fel är att WUC är ”Örebros bästa skola”.

Som politiker blir jag otroligt glad att elever och lärare trivs på sin skola. Det stöd som personal, elever och föräldrar visat WUC är massivt och har verkligen beaktats. De gillar inte beslutet att flytta gymnasieprogrammen och det har de visat på ett tydligt, föredömligt, schysst och ärligt sätt. Alla åsikter har blivit hörda och lyssnade på. Men det är inte samma sak som att nödvändigtvis få sin vilja igenom. Det finns ingen gymnasieskola som programmen hade kunnat flyttas ifrån utan att eleverna skulle ha protesterat. De som har protesterat mot denna programflytt är den splittrade oppositionen, elever, lärare och föräldrar (exempelvis de personer som skrev under som statsvetare i tidningen visade ju sig vara föräldrar).

Oppositionens överdrifter och protester går att avfärda rätt så enkelt. Det hade givetvis varit bra att föra en seriös debatt i frågan men tonläget är så otroligt skruvat att det inte är möjligt. De direkt berörda av programflytten förtjänar däremot ett seriöst bemötande BÅDE från oppositionen och majoriteten. Det finns garanterat förbättringar att göra i hur majoriteten har bemött dem, svarat på deras frågor och pratat med dem – det tvivlar jag inte på – men även oppositionens roll i det hela måste diskuteras.

Maria Haglunds argument, att WUC är Örebros bästa gymnasieskola och just därför ska få vara kvar ger ett par följdslutsatser som hon borde avkrävas ett svar på.

  1. Vilken är Örebros sämsta gymnasieskola?
  2. Varför gjorde Moderaterna, som innehade ordförandeposten i gymnasienämnden i fyra år, ingenting åt denna?
  3. I maj stod ni tillsammans med KD, C, MP och FP och kallade er en stark kommunledning. Nu vill FP lägga ner Rudbeck, men inte ni hävdar ni. MP vill inte lägga ner någon gymnasieskola utan ta pengar som hade kunnat gå till förskoleutbyggnad, äldreomsorg och ökad lärartäthet och lägga på tomma gymnasielokaler. Vad vill ERT alternativ? Inte Moderaterna, utan vad vill NI som skulle styra Örebro?
  4. Om nu ”den sämsta skolan” ska gås ur, varför lade ni ner Karlslundsskolan och Vasaskolan? De flesta berörda tyckte att de var två otroligt bra skolor. Varför gick ni ur dem?

Dessa frågor, Maria Haglund, heltidsanställt kommunalråd, vill jag ha svar på.

24 thoughts on “Varför gjorde Moderaterna inget åt Örebros sämsta gymnasieskola?

  1. Jag kan inte svara för Maria, det måste hon förstås göra själv men några reflektioner…
    WUC har lämpliga lokaler,100% (!) godkända elever, god ekonomi och ett suveränt läge! Alltså en optimal skola, vad mer kan man rimligen begära? Har jag fel får du visa det!

    Självklart tycker de flesta elever att jsut deras skola är suverän men vi måste anpassa lokalbeståndet (kom inte och säg att det är en nyhet att oppositionen fattar det!), men vi kan inte göra det på ett så utstuderat dumt sätt. Den styrning och det ointresse ni visat är tragisk! Jag har fått flera rapporter om att de ”samtal” och ”dialoger” som förts präglats av ensidighet och ointresse. Det har varit styrt och i den mån eleverna kommit tills tals har knappande på mobiler och klickande på datorer varit relativt frekvent! Inte mycket till verkligt intresse alltså! Men vill/kan du nyansera den bilden så får du gärna göra det…

    Att statsvetare även kan vara föräldrar är väl inget konstigt, dskvalificerar det dem att tycka till om demokratiska processer (eller demokratiunderskott), gör det dem olämpliga som försvarare av tillämpliga statsvetenskapliga teorier? Det har jag mycket svårt att se! det är fullt möjligt att de inte varit lika engagerade om de inte hade haft elever på skolan men att dessa demokratiforskare inte skall få tycka till är för mig obegripligt. Då skulle ju inte du kunna ha några åsikter om barnomsorg/skola de närmaste 18 åren eller så, det är väl inte en rimlig ståndpunkt?!!

    Jag tror att de flesta inser att det är viktigt att lyfta in professionella synpunkter på det som sker och att det är fullt möjligt , det har ju Montin m.fl. visat med all önskvärd tydlighet! Jag tror oxå att de flesta inser att detta inte är lätt att genomföra, hur man än gör blir några besvikna, men just därför är det så viktigt att det sköts på ett snyggt sätt.

  2. Nej. Just.

    WUC är en otroligt bra skola. Ingen har hävdat något annat. Det vi säger är att programmen lämpligt kan flyttas till andra skolor. Att programflytten plus vissa andra smärre lokalreduceringar på andra skolor löser hela frågan just nu. Det är med andra ord en totallösning.

    Miljöpartiet vill inte anpassa lokalbeståndet. Oppositionen kan inte enas kring hur man ska göra det.

    Jag kan nyansera bilden att det du säger inte stämmer. Om det finns folk som uppfattar dialogen som dålig är det ju att beklaga och som jag skriver, den hade garanterat kunnat vara bättre. Men dina rapporter är felaktiga.

    Statsvetarna är primärt föräldrar, och som sådana givetvis försvarare av sin sak. Som jag skriver – berörda av beslutet tar vi på stort allvar, även dem! Men ingen kan påstå att de är opartiska, vilket de från början tycktes vilja påskina.

    Jag håller med dig om att det måste skötas på ett snyggt sätt. Därför är oppositionens överdrifter beklagansvärda.

  3. Vi står uppenbarligen lika långt ifrån varandra som vanligt även när det gäller tolkning av verkligheten, men det är skönt att vi äntligen kan diskutera detta balanserat utan personangrepp och elakheter!

    Jag tror inte att mina rapporter är felaktiga eftersom de bygger på uppleverlser, däremot kandet vara missförstånd, men jag vet oxå själv hur rackarns svårt det var att få svar på ett mail!

    Att oppositionen går ut med delvis olika förslag (eller inget förslag) behöver väl inte vara ett problem? Det är väl snarare en möjlighet att titta på flera olika alternativ. WUC är inte den enda skolan i stan (utöver Rudbeck) men att de flesta elever slår bakut är ju självklart och det chock och ångvältstaktik ni försökte med kan inte gärna få ett positivt resultat! En längre process med ordentliga genomarbetade underlag hade säkert inte hindrat protester men det hade nog gjort det lättare att acceptera beslutet när det väl kom.

    Att Montin och hans kompisar inte klargjorde sin agenda från början kan jag hålla med om var ett misstag, men deras kritik är ju relevant och liknar i mycket övrigas kritik. Därför ser jag inte problemet, jag tycker det varit professionella i detta!

    Att lyssna på och vara överens behöver inte vara samma sak men att så många upplever att de inte blivit lyssnade på borde vara en väckarklocka för er! Jag tror faktiskt att de flesta KAN ta en förlust, OM den är fair!!!

  4. Upplevelserna är väldigt ensidiga och kan vara värda att komplettera med fler. Som jag sa, det kan finnas folk som inte har blivit tillräckligt bra lyssnade på och det är oacceptabelt. Du skriver ”att de samtal som förts” har präglats av mobilknappande och liknande – och nej, det stämmer inte. Men därmed inte sagt att det inte kan finnas dåliga exempel.

    Det är ju ord som ”ångvältstaktik” som gör att dialogen med er i oppositionen blir lite besvärlig. Vi har en bättre dialog med berörda av beslutet. Sen att de är besvikna och arga kan inte gärna fungera som måttstock.

    Jag har ju skrivit två gånger att vi läser deras kritik med stort allvar, och gör det gärna en tredje gång. Men de är föräldrar, inte opartiska.

    Vi har besökt skolorna ett flertal gånger, vi har haft öppna möten där alla har kunnat komma, vi har varit kontakt- och nåbara på telefon, e-post och svarat vad jag vet på alla inkommande kontakter från berörda och allmänhet. Att kritisera det som otillräckligt är faktiskt lite oförskämt.

  5. Så jag räknas inte till ”allmänhet”? Jo jag skrev från orebro.se-mailen och skrev under med Fp (inget hymmel alltså!) men jag gjorde det som medborgare i första hand! Esbjörnsson har öht inte svarat och Baastad/Persson gjorde det först efter påtryckningar! Bondesson svarade däremot omedelbart.

    Mobilknappandet återger jag som hörsägen – är det ett missförstånd är det både bra och beklagligt! Bra eftersom man inte skall bete sig så och beklagligt eftersom det uppenbarligen finns de som uppfattat det så. Att du erkänner att brister har förekommit och att det kan bli bättre uppskattar jag det borgar för att det kan bli bättre framöver.

    Att de är arga och ledsna måste ni ha respekt för inte vifta bort med att ”det spelar ingen roll vilken skola, det hade blivit likadant ändå”. Som sagt, en förlust är OK men den skall vara fair!

    Montin är pappa ja, men han är oxå statsvetare och jag tycker faktiskt han fixat den avvägningnen bra! Men vi lär inte bli överens…

  6. Och du erkänner ju att du har fått svar från samtliga partier i majoriteten? Man kan inte gärna förvänta sig att gruppmail från politiker till flera personer får svar från alla berörda inom kort. I övrigt vet jag inte vad du har skickat i och med att jag inte längre jobbar på Rådhuset. Men du fick svar – omedelbart.

    Varken du eller jag har ju varit med på alla träffar, du kanske inte ens har varit med på någon? Jag har det och nej, de träffarna har varit bra och fruktsamma. Jag erkände att brister KAN ha förekommit i mitt blogginlägg. Det gör oftast det…

    Och jag har flera gånger skrivit att vi har stor respekt för deras åsikter och har lyssnat på dem… har inte viftat bort någon.

    Nej. Förmodligen inte där heller.

  7. Nej jag fick inte svar på mina grundläggande frågor omedelbart, bara den jag riktade specifikt till Lennart! Det övriga fick jag tjata mig till och jag tycker visst man kan förvänta sig att frågor som dels är är generella och dels riktade till enskilda politiker bör besvaras hyfsat snabbt, åtm innan den aktuella frågan skall avgöras. Och även om jag är förtroendevald tycker jag gott att jag borde kunna få bra svar från majoriteten! Rasmus skall ha en eloge för att han tog sig tid!

    Det är fullt möjligt att ni lyssnat men uppenbarligen har det uppfattats så, det är elevreaktioner jag återger och inte allmänt tyckande!

  8. Och du fick svar från samtliga partier… sen att de inte skrev precis det du ville är ju inte samma sak.

    Och du har ett ansvar som politiker att försöka nyansera bilden och inse att det som eventuellt sägs från vissa inte är den enda sanningen.

  9. Ja jag fick svar av samtliga partier, men inte av den ytterst ansvarige, och det är såklart helt OK att bara en svarar men då skall det framgå att det är å samtligas vägnar! Och jag har varken krävt eller förväntat mig exakt det svar jag vill ha. Rasmus skriver definitivt inte det jag vill men han skriver hyfsat utförligt och svarar på det mesta. BRA av honom tycker jag (trots allt). Det framgår ju ovan att jag är medveten om att ”lyssna på” och ”hålla med” inte behöver vara samma sak. det har jag varit tydlig med i processen oxå!

    En fråga som jag tror många ställer sig är vad Esbjörnsson menar med att WUC är ”det minst dåliga alternativet”. Minst dåligt av vad? Vilka andra alternativ har diskuterats? Det enda jag hittar är en rapport om ”Alternativa förslag till placering av Wadköpings utbildningscenters gymnasieprogram” men hur kom ni fram till att just detta skulle bort (då var du ju fortfarande kvar på Rådhuset så det borde du kunna svara på)?

    Jag är väl medveten om att den subjektiva sanningen inte alltid stämmer med verkligheten, och självklart är det viktigt att nyansera (bl.a. därför jag aldrig skriver i affekt), men det är oxå viktigt att ta människors reaktioner på allvar, visa att man sett och hört och hjälpa dem att förstå. Det optimala,. det vidhåller jag, är att göra det hela schysst från början och inte hälla en iskall hink över dem 2 veckor innan jul!

  10. Käre John, att du på fullt allvar vill hävda att det inte har funnits seriösa alternativ till NEDLÄGGNING av WUC (skolnedläggningar ska enligt tidigare Länsrättsbeslut vara en fråga för Kommunfullmäktige) sätter strålkastaren på den politiske sekreterarens (eller lojale bloggarens) roll. Det finns en uppsjö av tidningsartiklar, TV-, radio- samt blogg- och facebook-inlägg, som sammantaget vittnar om hur erbarmligt illa skött den här historien har varit från första början. Nu är din uppgift att försöka skriva om historien. Det kommer du att misslyckas med. För övrigt är Programnämnd Barn och Utbildnings beslut om nedläggning redan överklagat. Vi får se hur det går vidare. Historien är ju inte slut än. Redan Francis Fukuyama tog miste där. Och 2014 kommer WUC att poppa upp som en irriterande gubbe ur lådan, var så säker.

  11. Hans,

    Det är fint att du är lojal med Moderaterna, men du har fel…

    Jag har inte skrivit att det inte funnits seriösa alternativ – men jag har då rakt inte sett något som den samlade oppositionen ställt sig bakom. Ni vill gå ur Rudbeck, i maj 2011 lovade ni att behålla Rudbeck. Det är intressant, men löser inte problemet.

    Jag har läst massor med kritik från hanteringen – från er som kritiserar allt vi gör. Och från dem som påverkas av beslutet. Jag tar kritiken från dem som påverkas på absolut största allvar…

    Vill ni göra WUC till någon sorts valfråga så är väl det er sak… det gick ju inte så värst bra för er 2010 när ni gjorde det med Karlslundsskolan… Jag tror väljarna vill tas på lite större allvar…

  12. Det vill jag oxå! Tas på allvar alltså…
    Jämfört med vad är WUC det minst dåliga alternativet?

  13. Nöj dig inte med att konstatera att så är fallet, jag vill veta varför! Inte vara ATT utan oxå HUR???

  14. Jämfört med att gå ur vilken annan skola som helst är WUC det minst dåliga alternativet. Det löser, tillsammans med övriga förändringar, hela problemet.

  15. HUR???????????
    Det är möjligt att du har rätt men jag har inte sett NÅGOT som tyder på det. Så länge varken du eller nån annan sosse kan visa på VARFÖR just denna skola är ”det minst dåliga alternativet” tror jag ingen kommer att vika sig. Inte ens C och KD tror ju på detta egentligen, de är bara lojala, men skulle hellre lämna en annan skola.

    John, det är lika bra att du plockar fram underlaget nu annars kommer debatten att fortsätta…

    f.ö. kan man ju undra varför ni är så kortsiktiga; …”programflytten plus vissa andra smärre lokalreduceringar på andra skolor löser hela frågan just nu” skrev du ju i din första replik (här ovan), JUST NU alltså, men vad händer på sikt?

  16. För. Att. Detta. Löser. Hela. Problemet. Och för att de program som finns på WUC smidigt går att flytta till andra skolor. Punkt slut. Underlaget får du efterfråga från kommunen.

    Vi är inte kortsiktiga. Tvärtom, men detta löser hela problemet just nu och under överskådligt framtid – de andra alternativa lösningarna vore inte tillräckliga var och en utan då kanske två skolor hade tvingats bort.

  17. Om du inte ens vill föra en seriös diskussion förstår jag inte varför du sysslar med politik! Jag kan möjligen hacka i mig detta men alla stackars elever som fått sin bild av demokratin fullständigt krossad borde du ta på större allvar!!! Du behöver inte svara det de/vi vill men du måste ta dem på allvar och bemöta dem på ett schysst sätt!

    Detta experiment, flytta vårdprogrammet alltså, har ju gjorts tidigare men misslyckats, varför skulle det gå bättre nu? Och vart skall de ta vägen om det blir lika illa den här gången, skolan kommer ju inte att finnas kvar?!!

  18. hej John!

    Jag ber om ursäkt för att jag tappade humöret tidigare idag, det var inte meningen, men jag trodde vi var överens om att mästrande inte hör hemma i en debatt!

    Jag är inte ute efter att provocera, jag vill förstå! Du jobbade ju fortfarande på rådhuset när detta jobbades fram så snälla förklara hur ni kom fram till just detta!

  19. Men Karin, jag tänker att du borde sätta dig ner, andas lite, lugna ner dig och läsa vad jag skriver:

    Flytten av programmen från WUC, tillsammans med övriga lokalreduceringar, löser hela problemet. Ingen annan lösning hade gjort det. Vill du ha papper, ring 019-21 10 00.

    Nu har vi fört diskussionen, du är uppenbarligen inte nöjd med svaren… fine. Men jag sätter punkt för denna diskussion med dig nu.

  20. är det nån som skall ta några djupa andetag och fundera på det där med bemötande så är det du! Jag trodde verkligen att vi hittat ett sätt att diskutera nu men tydligen inte. Skall det fungera måste vi hjälpas åt!!!

  21. John, jag har andats massor sen igår och dessutom aktivt, fokuserat försökt hitta svaret på VARFÖR det är det minst dåliga. Utan att lyckas! Kom igen nu John, jag är vuxen nog att be om ursäkt när jag brister, nu är det din tur att visa att du är vuxen nog att godta ursäkten och hjälpa mig förstå! Jag erkänner ju att du KAN ha rätt men att INGET jag sett tyder på det…men finns det svar så ge mig dem!Antingen här eller på min blogg(något tillspetsad jag erkänner men frågan är relevant och behöver svar!),det väljer du själv bara du svarar! Kom igen nu, hur svårt kan det vara?

  22. Jag har satt punkt för diskussionen med dig. Jag har skrivit hur vi ses på saken, flera gånger, och det står där att läsa. Du är inte nöjd med det svaret, men det är i alla fall det svaret du får.

  23. Men John, du kan inte förvänta dig att man skall vara nöjd med ett svar som inte finns!!!
    Jag är inte ute efter det svar jag vill ha, för det lär jag aldrig få, jag är ute efter ett SVAR. Av något slag!

    F.ö. trodde jag att Baastads uppmaning till oss alla på utbildningsdagen på Conventum, om trevlighet och att ha roligt i poltiken gällde oss alla, men uppenbarligen inte. Du kan inte förvänta dig ett trevligt bemötande om du inte visar det själv!

    Min respekt för Rasmus Persson är oförändrad, han skriver inte det jag vill men han tar mig på allvar. det borde du också göra!

    Men vill du framstå som en odräglig besserwisser på min blogg så är det upp till dig. Det finns bara ett sätt att undvika det. Att bemöta mitt inlägg seriöst och att förtsätta på samma sätt som i delar av diskussionen häromveckan och i början av denna diskussion. Du kan ju om du vill, varför inte visa det hela vägen?!

Kommentera

