Det är inte sänkt restaurangmoms Sverige behöver just nu


Världen befinner sig, enligt förståsigpåarna, i en ny ekonomisk kris och som en följd därav tycker regeringen Reinfeldt, förlåt – Moderaterna, att det viktigaste och mest prioriterade just nu är att göra det billigare att äta på restaurang.

Det tycker inte jag. Jag tycker att det är rentav korkat. Det borde jag inte tycka, för jag fick för ganska precis ett år sedan den rödgröna regeringsplattformen i min hand som lovade just sänkt restaurangmoms.

Man har givetvis rätt att prioritera om, rätt att till och med ånga tidigare utgivna löften. Men att börja håna en satsning som vi lovade (även om det var ett miljöpartiförslag ursprungligen) är bara larvigt. I så fall måste man lägga till tillägget att även vi hade fel.

12 thoughts on “Det är inte sänkt restaurangmoms Sverige behöver just nu

  1. Du menar alltså att jobbskapande åtgärder är fel men att kvinnofällor (vårdnadsbidraget är en sådan) skall accepteras??? Annars borde du (och alla andra sossar) vägrat gå med på det, VB var ju så sent som i våras väldigt fel!?

  2. Varför gick ni med på det då? Vi har aldrig gillat VB men tvingades kompromissa i koalitionen. Det är säkert oxå det du kommer att hävda, men det finns en gräns för när kompromissande övergår i bristande trovärdighet. Jag tycker ni är farligt nära den gränsen!

    Och oavsett det, vad är det för fel på jobbskapande åtgårder???

  3. 1. Vi har sagt att vårdnadsbidraget är dåligt men en del i en kompromiss.
    2. Ni LOVADE att behålla vårdnadsbidraget i maj, alltså för fyra månader sedan.

    Vem sviker mest?

    Sänkt restaurangmoms skapar färre jobb än vad andra alternativ gör.

  4. Då existerade fortfarande Koalitionen det gör den inte längre, det ger en annan frihet att skapa egen politik!

  5. Konstaterar att du hade fel vad gäller jobbskapande sänkning av restaurangmomsen. Detta företag är knappast unikt!!!
    http://annieloof.se/2011/09/jag-kommer-anstalla-2-personer-vid-arsskiftet/

    Dessutom, jag kanske är totalt dum i huvudet, men HUR kan 58 SD-mandat vara bättre än 56 blågröna????? (Apropå din ilska över att David Kronlid, utan att för den skull samarbeta formellt, hjälpt till att manövrera ut SD i nämnderna) Jag fattar verkligen inte, Varje SD-are som kommer till insikt är väl bara glädjande eller hur??!

  6. Så centerpartiets nya partiledare tycker sina egna idéer är bra? Ok, du vann, eller nåt.

    David Kronlid berättade i april att han skulle hoppa sv sd och inte stödja dem. Det innebär att sd inte hade fått några mandat alls i nämnder iom att de då bara hade tre fullmäktigeplatser. Nu har ni gett dem en. David Kronlid säger ju själv att han är sverigedemokrat på riksplanet.

  7. Annie är inte vald än! Men det är klart att hon gillar sina egna åsikter det gör väl du oxå!? Gillar dina egna åsikter allstå. Det är väl självklart men jag tror inte hon hittar på att nämnda restaurangägare har sagt detta och jag tror inte att denne är unik…

    Det är alltså inte Kronlids utmanövrerande av sina forna partikamrater du är förbannad på utan att S därigenom förlorat X antal nämndplatser till oss blågröna. Då tycker jag du kan säga det ist f att yra om ett samarbete som inte finns! Sen kan du ju börja läsa NA på riktigt ist f som *** läser Bibeln, Kronlid är INTE Sverigedemokrat längre, inte ens på riks!!!

  8. Och när det gäller brutna vallöften kan man ju undra vad era väljare tycker om vårdnadsbidraget!

  9. Har nog inte stött på en väljare som velat prata vårdnadsbidrag.

    ”Agendan på riksplanet stöttar jag”. http://na.se/nyheter/orebro/1.1341374–kronlid-ar-en-patetisk-svikare-

    Där har du det, svart på vitt…

    Du har inte ens räknat på mandaten, eller hur? Du vet inte vad du talar om… Skulle INTE kronlid fått platsen skulle mandatet gått till M, FP eller MP. Skulle Kronlid INTE ha röstat med de blågröna utan lagt ner sin röst skulle mandatet ha gått till M, FP eller MP.

    Så nej, ni ger honom ett mandat, helt i onödan… och ni verkar inte ens tycka det är jobbigt… usch

  10. Dagen efter dementerar han ju det, hävdar att han blivit felciterad.! Hittar det inte på nätet men i papperstidningen . På sin blogg skriver han:
    ”Det NA skrev:
    Hur kan du ta avstånd från ett parti som din fru är medlem i?
    – Lokalt har partiet haft väldigt dåligt omdöme, rasistiska uttalanden har gjorts. Men agendan på riksplanet stöttar jag.
    (detta svar var en kraftig förkortning från journalisten/redaktören)

    Det jag egentligen sa:
    – Lokalt har partiet haft väldigt dåligt omdöme, rasistiska uttalanden har gjorts.
    Men på riksnivå så brukar man istället motverka att personer med rasistiska åsikter får uppdrag för partiet. Ideologisk avvikelse försöker partistyrelsen också påverka att man tar itu med lokalt. Detta tycker jag är bra”.

    Jag håller med om att det finns utrymme för tolkning här men att han skulle vara SD-are har jag svårt att tro. Hän är numera fri och kommer sannolikt så att vara ett bra tag. i Fp är han iaf inte välkommen i första taget, han har MYCKET att bevisa i så fall!

    Och nej, jag har inte själv räknat på mandaten men jag har sett Staffans uträkningar. Din genomgång ovan tolkar jag som att M,Fp eller Mp skulle fått mandatet om Kronlid avsagt sig sin fullmäktigeplats (vilket låter märkligt, det borde väl isf gå till SD?) men du dribblar med ett OM som inte finns. Kronlid är kvar och han väljer att stötta oss blågröna, men det är inget formellt samarbete utan endast en teknisk samverkan för att optimera inflytande…

Kommentera

