En helt vanlig tisdag…


  • Sitter Christoph och lägger i material och godis i små plastpåsar, hundratals under hel förmiddag, som andra ska dela vid något tillfälle.
  • Sätter K-G, P-O och Leif upp hundra valaffischer, utöver de hundratal som de satte upp igår, i nordöstra Örebro.
  • Kommer Ingegerd och Linda in och ringer väljare.
  • Sätter ett antal duktiga människor ut Socialdemokraternas valstuga, byggd av landstingsrådet, på Järntorget och bemannar den från 10-17. Flera liter kaffe, ett par burkar pepparkakor, går åt.
  • Ordnas ett öppet möte med Lena Baastad i Hovsta, dit några boende letar sig för att berätta hur de vill utveckla sitt område.
  • Trillar påskens inkomna dialogprogram in, en diger lunta, som läggs till den än digrare lunta som några håller på att sammanställa. Ett dialogprogram för varje område har producerats, och delats av boende i området. Stort intresse och mycket (positiv) respons.
  • Kommer landstingsgänget in efter landstingsfullmäktige och säger: Ge oss ett område så knackar vi det! Ett par timmar senare är Norrby genomknackat.
  • Åker kommunfullmäktigegruppen ut till Hovsta och knackar igenom där.
  • Totalt knackas drygt 800 dörrar, cirka 500 samtal genomförs.

Jag kan ha glömt något, jag är inte med i allt utan det mesta sköts av duktiga, hårt arbetande fritidspolitiker som vid sidan om sitt jobb eller sin tillvaro som student eller pensionär kommer in ett par timmar och kämpar för Möjligheternas Örebro. En helt vanlig tisdag, i Sveriges sjunde största stad, i Sveriges största parti. En folkrörelse som nu har 19 dagar kvar att kämpa!

15 thoughts on “En helt vanlig tisdag…

  1. Vore bra, kul om ni kan vara lika aktiva mellan valen och inte bara veckorna, månaderna innan.

  2. Lika aktiva kommer vi nog inte kunna vara, men faktum är att vi gör otroligt mycket mellan valen! Knackar dörr någon gång i månaden, jobbar med vår VadTyckerDu-kampanj, och ordnar öppna möten!

  3. Lika aktiva kan vara svårt både ekonomiskt, tidsmässigt, men det verkar som att bara själva valsegern är viktig inte själva politiken (det gäller alla partier).

  4. ”valsegern” i den bemärkelsen att vi faktiskt vill genomföra den politik vi tror på, ja – den är ”viktig”. Men så klart är det mycket mer än så totalt sett.

    Fast jag håller egentlgien med dig – det finns en risk att vi partier blir kampanjorganisationer. Jag vill inte se en sådan utveckling!

  5. OJ, vad ni ligger i! Härligt att se:-) Jag tycker faktiskt det, på riktigt… Men jag blev lite besviken att jag inte mötte nån som helst konkurrens i Lundby igår, hade faktiskt väntat mig det (enligt hemsidan var det Vivalla/Lundby som gällde igår), men ni kanske redan har gett upp där?!:-)

  6. Karin! Tack för ditt stöd!

    Nej, vi var i Vivall och knackade igår – 440 dörrar faktiskt. Jag tror att vi nästan snart har knackat igenom Lundby så att vi var för många igår för att det skulle vara lönt att åka dit. Så vi var i Vivalla!

    Men det är kul att ni också är i farten! Hoppas ni har lite bättre flygblad och annonser på g bara!

  7. Flygbladens/budskapens kvalite ligger i betraktarens ögon:-)

    Sen har vi det där med trovärdighet oxå, där ligger ni lite i lä tycker jag. Dialog är bra men tar, eller borde (få) ta, tid. Inte hastas igenom på typ nolltid! Jag fattar inte hur ni kan knacka dörr och dela ut Dialogprogrammen (bl.a. med tre alternativa placeringar av skolan) i Lundby på måndagen, ha öppet möte (Björn Sundin) på tisdagen och smälla upp skyltar om att bygga en ny skolla på exakt samma plats på onsdagen. Det känns inte trovärdigt! Bara att sammanställa dialogprogrammen och analysera samtalen tar ju ett tag…..

  8. Förklara gärna poängen med att ha två identiska annonser i Örebroarn med o-möjligt, möjligt och en halv folkpartilogga. Jag förstår det ärligt talat inte.

    Vi har delat Lundbyprogrammet under en längre tid, men i och med att det är medlemmar som gör det på sin fritid så går det inte att gör allt samtidigt. I fallet Lundby så var beskedet väldigt tydligt – Lundbyborna (och dem i Vivalla) ville ha Lundbyskolan på samma ställe, och det är också det mest ekonomiska.

    Vi sammanställer och analyserar ordentligt, vi gör ju inget annat än att föra dialog med folk.

  9. Jag har inte sett den annons du nämner så jag har ingen aning

    Jag hoppas verkligen att det du säger stämmer och att jag tillhör de få som inte hade chansen att tycka till!

    Sen tycker jag man skall kalla saker vid dess rätta namn. Dialog skall vara just dialog och inte lägga lappar i brevlådan med påstående att personen i fråga inte är hemma utan att ens knacka/ringa på. Jag har fått flera rapporter om att det går till så men jag hoppas det är undantag…

    Avslutningsvis hoppas jag på en schysst valrörelse de sista två veckorna, fritt från tveksamheter och dumheter (jag har slutat kalla Vivallahändelserna ”fusk” för det ÄR ett starkt ord, men fel var det iaf annars hade vi aldrig haft den här situationen), så att vi äntligen kan få en fungerande kommunledning, oavsett färg/konstellation. Låta väljarna avgöra helt enkelt!!!

  10. Skaffa er ett riktigt jobb istället, så får ni se hur dagens arbetsmarknad är- den är väldigt dålig. I dagens 1 maj tal har man fört fram att man borde ta bort fas 3 m.m. skit. Hoppas det blir en sanning framöver för gratis jobb är en helt fel politik.

  11. John, fram till ditt senaste inlägg gladdes jag faktiskt åt att vi kunde diskutera på ett balanserat sätt! Men nu brast det.

    Att vi har olika åsikter är en sak och det måste vi kunna respektera. Jag har inget med ”skitsnacket” om valstugorna att göra! Jag trodde att det var idag som gällde men tydligen finns en överenskommelse jag inte kände till och så kan det vara om man är ideell,,,

    Jag snackar politik och försöker få folk att rösta på oss, att flygbladen innehåller ordet fusk kan jag inte hjälpa men själv pratar jag inte om det längre, eftersom jag insett att det är felaktigt ordval, men att jiddrandet i Vivalla 1/9 2010 bidrag till omvalet kan du inte förneka.

    Men som sagt, jag hoppas att de kommande veckorna kommer att bli schyssta och inte innehålla felaktigheter eller tveksamheter!!!

  12. Karin, när jag säger ”ni” så menar jag Folkpartiet. Ni tar rollen som värsta sortens dyngspridare. Att det finns folkpartistiska medlemmar som inte gör det är uppskattat men tyvärr har jag tappat allt förtroende för Folkpartiet i Örebro efter den här valrörelsen. Tidigare var det bara rådhushfolket vi inte kunde samarbeta med men nu verkar det ha spritt sig. Er taktik skadar er. Det är tråkigt…

Kommentera

