Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr. Oändligt är vårt stora äventyr.


Missade Håkan Juholts tal igår på grund av omtapetsering av bostaden. Symboliken är stor. Vi var många, fem personer, som över generationsgränserna ändrade gammalt till nytt. Just precis det var det Håkan Juholt pratade om. För nu har jag sett det, och oh I like it!

Jag har gillat allt av Mona Sahlin. Allt jag hört, allt jag läst, allt jag ett. Mona Sahlin är och förblir den partiledare jag hade velat se i många år framöver, jag kan inte och tänker inte låta bli att säga det, men tyvärr ringde inte Mona Sahlin och lyssnade in vad jag hade att säga innan hon avgick. Så hon avgick. Och då måste man inse att ingen är oersättlig, ej heller Mona Sahlin. Och nu är hon också ersatt.

När Håkan Juholt presenterades som socialdemokratisk partiledare var min reaktion avvaktande. Han var ett namn jag kände till men inte så mycket mer. I raden av alla socialdemokratiska riksdagsledamöter jag kände till var han en, men den raden är lång (även om den inte omfattar alla socialdemokrater). Precis på samma sätt som jag inte tror att medborgare, ens partiaktiva, i Halland känner till Lennart Axelsson (riksdagsledamot från Örebro län) känner jag inte till alla riksdagsledamöter från Halland. Håkan Juholt kände jag till, men inte så mycket mer.

Nu har han presenterat sig. Linjetalet igår var en uppvisning i klassisk svensk socialdemokrati. Det var en uppvisning i allt det som Sverige behöver få höra och som Sverige behöver för att återigen bli ett föredöme, ett starkt och bra land. Oerhört retoriskt skickligt och med en glimt i ögat som få politiker har berättade Håkan Juholt om sin bild av social demokrati, den ideologi som Socialdemokraterna tillhör,

Vad är ett femte jobbskatteavdrag värt när barnfattigdomen växer, när kostnaderna för försörjningsstöd skjuter i höjden och när klyftorna ökar? Hur rolig är en platt-tv i uteförrådet när äldre i omsorgen får max en kopp kaffe per dag? Hur bra känns det på planet ner till Thailand när du inte vet om dina barn får förskoleplats eller när du hela tiden tvekar över om ditt  sjunde val för dina barns skola var det rätta? Vi kan sänka skatten – vi kan säkert ta bort skatten  – men på riktigt, är det bara det vi vill?

Vill vi inte något annat? Vill vi inte något mer?

Det är omöjligt att lista allt det som Håkan Juholt tog upp i sitt tal, men särskilt fastnade jag för hans tydliga besked att barnfattigdomen ska utrotas. Det är fruktansvärt att över tio procent av Sveriges barn lever under fattigdomsstrecket (i Örebro är siffran över 15 procent). Men vi socialdemokrater har varit för dåliga på att tydliggöra vårt alternativ till borgarnas ickepolitik som bara kretsar kring skattesänkning på skattesänkning. Här kan vi socialdemokrater inte låta bli att forma en politik för utrotandet av barnfattigdomen och det är glädjande att Socialdemokraterna nu tänker göra det.

Helgen får symbolisera nystart! Nya tapeter, en ny partiledare och en ny, tydlig linje kommer gynna alla svenskar (eller ja, kanske inte tapeterna). Sverige behöver en stark socialdemokrati! Håkan Juholt kommer att leda oss långt!

Kommentera

