Håkan Juholt – Kraftverket från Oskarshamn


Så blev det då äntligen klart! Den socialdemokratiska valberedningen presenterade sitt förslag till partiledare och partisekreterare. Håkan Juholt, Socialdemokraternas ledande försvarspolitiker och ordförande för partidistriktet i Kalmar, är egentligen ingen person jag vet massor om. Eller ja, förutom ovanstående visste jag egentligen ingenting. Men under dagen har jag försökt läsa på och framförallt så såg vi presskonferensen där han presenterades och hittills finns det bara goda saker att säga om honom.

Tillsammans med Carin Jämtin, som föreslås som ny partisekreterare, kommer han att leda ett nytt lag under de tre åren som återstår till valet 2014. Om Carin Jämtin har jag bara positiva saker att säga. Trots ett riktigt uselt valresultat 2010 i Stockholm har hon alltid varit en person som jag tyckt bidragit med klokskap och goda idéer. Hon var en av dem som jag kunde tänkt se som partiledare redan efter Göran Perssons avgång.

Dagen har mest handlat om Juholts utseende, och då i synnerhet hans mustasch. Jag tycker han är ball, lite som ett kärnkraftverk när han frustar fram sin energi och med tanke på stadeNu n han bor i är det ju en passande liknelse.

Nu när namnet äntligen är klart bör vi kunna diskutera vår politik, våra huvudinriktningar framöver och vad vi faktiskt vill åstadkomma i Sverige. De diskussionerna har stått och harvat och fastnat i gamla hjulspår.

Frågan handlar exempelvis inte längre om huruvida vi ska ha RUT eller inte, frågan nu handlar om vi ska avskaffa RUT-avdraget. Ändå handlar diskussionen om RUT-avdrag är något som bör införas eller inte, som att det inte redan finns där. En av frågorna från media till Juholt på pressisen handlade också om vilka skatter han vill höja, som att det bara är det allting handlar om. Vilka skatter ska höjas, vilka ska sänkas?

Idag var startskottet för en ny tid. Jag har längtat. Jag ser fram emot dagarna och åren som kommer.

One thought on “Håkan Juholt – Kraftverket från Oskarshamn

  1. Ping: Håkan Juholt - vem är det? | Svensson

Kommentera

