Bra att Baylan lämnar!


Beskedet att Ibrahim Baylan lämnar posten som partisekreterare var lika väntat som efterlängtat. Inte för att han har gjort ett dåligt jobb, men i den omstart Socialdemokraterna så väl behöver framstår han redan som tämligen obsolet. Nu har valberedningen friare möjligheter att lägga det (uppenbarligen) komplexa pussel de har att lägga.

Skälen till Baylans avgång är enligt han själv hans barn och att partiet behöver en jämställd ledning. Det första skälet har av vissa känts ihåligt, men jag tror honom. Visst måste det gå att kombinera en politisk karriär med småbarnslivet, men i längden är det nog slitigt för alla, barn eller ej. Det andra skälet har av en del tolkats som att det nu är klart att det blir en man som partiledare och att partisekreteraren därför måste vara en kvinna. Jag vet inte om det är en nödvändighet att så är fallet – för egen del hade jag inte haft några problem att acceptera två män, exempelvis Mikael Damberg och Karl-Petter Thorwaldsson som ledarduo, eller för den delen Ylva Johansson och Veronica Palm – men jag antar att kraven på jämställdhet är för stora för att en sådan lösning hade varit möjlig.

När nu partiledaren än presenteras måste Socialdemokraterna med nödvändighet förändras. Ibrahim Baylan har av vissa hårt och fult kallats ”Baghdad-Baylan” (som en hänvisning till ”Baghdad-Bob”, Saddams informationsminister som aldrig vek från linjen hur självklart det än var att den inte längre gällde) och när jag hör honom säga att ”manegen är krattad” eller ”processen [att ta fram partiledare] är öppen” tror jag de som kallar honom så får vatten på sin kvarn. Efter europaparlamentsvalet 2009 sade ju Baylan också att Socialdemokraterna ”vann”  i och med att vi ökade någon tiondels procentenhet från ett uselt valresultat till ett annat. Oavsett smeknamn – hans trovärdighet har stundtals varit låg.

Men Baylan är bara ett symptom på en socialdemokratisk farsot. Vi stänger in oss och blir blinda för att folk inte längre köper den bild vi säljer utan omsvep utan faktiskt iaktar och bildar egna uppfattningar. Baylan förmådde inte att se det, men jag hoppas att den som tar efter som partisekreterare kan ta sig an utmaningen med lite öppnare ögon. I kombination med en partiledare som kan lägga fram en politik för framtiden kan det bli en oslagbar lösning!

4 thoughts on “Bra att Baylan lämnar!

  1. Har du inte tänkt på att av två onda saker väljer man det minst onda? IBaj kunde bara välja mellan att få sparken eller att säga upp sig. Så enkelt är det. Han var och är för dålig som politiker och skyller fegt sin avgång på familjen.
    Han var och är ett sänke för (s) dvs en tillgång för Alliansen.
    Varför ser man inte till duglighet?
    Såväl Mona som IBaj fick sparken för att dom inte räckte till.

    Eftersom du röstar (s) passar jag på att fråga vad du har för åsikt om Nalin om du har någon?

  2. Stig,

    Jag accepterar att alla inte gillar Mona och Ibbe, men i stort så är det du skriver sicksnack. Det är ingen som har ifrågasatt deras kompetens i partiet, vad jag vet.

    Nalin är en duktig politiker, men jag ser henne inte som en ledande position i det mest ledande s-laget.

  3. @John

    Tack för svaret.
    Skitsnack eller ej, men….
    Om nu ingen inom partiet ifrågasatt deras kompetens så skulle de ju rimligen vara kvar i sina positioner, eller?
    Ditt svar om Nalin innehåller A men inte B.
    Jag såg henne på TV4 Ekdahl 24 februari. Gjorde du det? Om du inte gjorde det kolla länken: http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/kvallsoppet_med_ekdal?title=kvallsoppet_med_ekdal_del_6&videoid=1273449
    Jag mailade henne dagen efter följande, citat:

    ”Nalin
    Du har nog gjort en och annan bra sak i din politiska gärning men tyvärr inte de senaste åren. Gårdagens insats från dig i Ekdahl var ett bottennapp. Du är ett sänke för (s), (s)-kvinnor, ja för kvinnor över huvud taget. Det du säger omyndigförklarar halva svenska befolkningen. Ställ din plats i politiken till förfogande till någon som kan förvalta den!”

    Jag skickade kopior på mailet till flera i ledningen för (s) och (s)-kvinnor men inget svar givetvis.

    Vill du kommentera det jag kallar B?

  4. Stig,

    Socialdemokraterna består av hundratals om inte tusentals riktigt kompetenta personer. Bara för att inte alla hyser förtroende, eller känner att du just vid en viss tid är rätt för en viss position, innebär det inte att folk ifrågasätter din kompetens. Jag ifrågasätter inte Fredrik Reinfeldts kompetens, men jag har inget förtroende för honom.

    Jag såg tyvärr henne inte på tv så jag kan inte uttala mig om det. Jag tror dock inte att hon omyndigförklarar någon…

Kommentera

