Självklarheter eller stängda samhällen?


Enligt ett nytt förslag från regeringen ska det bli olagligt att utan lov fotografera personer i privata utrymmen. Det typiska exemplet är när bilder tas på personer i duschen i offentliga rum som badhus eller gym. Det ska enligt justitieminister Beatrice Ask handla om utrymmen där det finns en viss integritet.

Förslaget får nu stark kritik från bland annat Journalistförbundet och allehanda människor som ser detta som ett steg i rätt (eller ja, snarare fel då) riktning för att stärka övervakningssamhället. Så klart. Och ofta har de ju fog för det de säger, all form av inskränkning i människors frihet leder ju så att säga till ett lite mindre frihetligt samhälle. Å andra sidan finns det ju vinster i att folk inte olovligt får fotografera nakna människor som inte vill bli fotograferade, så jag vet inte.

Journalistförbundet pekar på två händelser som de menar kan vara tveksamma med den nya lagen: Bilden på förra moderata statssekreteraren Schenström som pussar på journalist och på Moderaternas partisekreterare Sofia Arkelsten som gråter när pressen till sist blev för stor. Dessa vill nu moderaten Beatrice Ask skydda, enligt teorin. Hur gärna jag än skulle vilja se de konspirationsteoretikerna ha rätt tycker jag det är långsökt. Jag skulle vilja se den politiker som, när saker definitivt inte är kränkande som nakenbilder och liknande, stämma en svensk tidning. Den självbevarelsen tror jag svenska politiker har.

Jag ser mängder av problem med den nya lagen, men förutsätter att de noga bakas in som undantag.

Kommentera

