Underbara dagar bakom mig tack vare ”Underbara dagar framför oss”


Läste just precis nyss den sista sidan i Henrik Berggrens otroliga biografi över Olof Palme, ”Underbara dagar framför oss”. Att hylla den känns ungefär lika nödvändigt som att säga att luft är bra när man lever – alla har gjort det och det går bara att instämma.

Jag har läst flera böcker om Olof Palme. Den första var Björn Elmbrands biografi, sen kom Claes Arvidssons bok ”Med verkligheten som fiende”, Kjell Östlund kom ut med en palmebiografi i två band och nu denna. Utöver dem finns en rad böcker skrivna som tar upp delar av Olof Palmes politik och gärning; Ulf Larsson har skrivit en om hans utbildningspolitik till exempel, Gunnela Björk har skrivit om Olof Palme och medierna och så finns det en rad biografier från Ingvar Carlsson, Tage G. Peterson med flera som kretsar kring Olof Palme.

Så trots att jag är stor politikernerd och beundrar Olof Palme djupt så kände jag att Berggrens bok inte fyllde något tomrum i mitt liv.

Ack så fel jag hade.

Det som skiljer Berggrens bok från de andra är att Palme lika mycket är en huvudfigur som en huvudroll i en tid som i sin tur är huvudfiguren. Lika mycket som Palme som person skildras, skildrar Berggren ingående tiden då Olof Palmes förfäder och förmödrar levde och sedan också varje årtioende Olof Palme levde, från 1920-talet till den där ödesmättade februarinatten för exakt 25 år sedan.

Saker sätts i ett sammanhang, bakgrundsfakta och personliga öden vävs in på ett lysande sätt. ”Underbara dagar framför oss” är numera obligatorisk måsteläsning. Det kan mycket väl bli en sån bok man läser varje jul eller liknande. Rekommenderas till alla!

3 thoughts on “Underbara dagar bakom mig tack vare ”Underbara dagar framför oss”

  1. Off topic.

    Hejsan John.

    Skulle du inte kunna reflektera litegrann över barn som blir vräkta i Sverige på grund av att föräldrarna inte betalat hyran.

    Några synpunkter på det och funderingar på lösningar på hur samhället skall kunna fånga upp dessa barn så att de kan få en hyfsad fortsättning på livet.

    Till förhållande till folkmängden vräks det mest barn från ett ställe som heter Lekeberg i Örebro län.

    Varför händer det så ofta just där ? Hur tar man hand om barnen i en sådan situation ?

    http://www.hemhyra.se/Sidor/Fler-barn-vraks.aspx

    Jag ställer samma fråga till Kent Persson på M sidan av politiken.

    Tycker ämnet är mycket viktigt så det är bara intressant att får veta hur ni resonerar hos sossarna kontra moderaterna.

  2. Hej Essbeck, och tusentals förlåt för extremt svar!

    Jag tycker inte att några barnfamiljer ska vräkas och mig veterligen gör man alllt för att undvika det i Örebro. Socialtjänsten har ett bra och tydligt ansvar för att försöka förhindra det. I det fall det ändå sker behöver stödet så klart vara stort och annorlunda än i vanliga fall.

Kommentera

