Va? Ni skojar???


Jag hade tänkt att ägna mig lite åt att seriöst gå igenom de två största borgerliga partiernas lokala valmanifest, men nu så här börjar jag förstå att det kommer jag aldrig att kunna få göra. Moderaterna tjatar om att de har 115 punkter, men i film och på hemsidor presenterar de ständigt bara tre. Tre små ynkliga punkter som säkert är bra och vettiga, men som likafullt bara är tre punkter. Lite om en lite trevligare Kilsbergen… men inget om skolan, äldreomsorgen eller jobben.

Och idag så kom deras huvudmotståndare(!) i valet, Staffan Werme, ut med sitt valmanifest. Presenterat i den säljande formen av ett tal. Ett tal som kan sammanfattas på följande sätt:

1. Blaj Blaj mitt livs historia
2. Blaj Blaj liberalismens historia
3. Blaj Blaj kommunen kan ingenting
4. Blaj Blaj det kommunen gör idag är otroligt bra
5. Blaj Blaj vi måste säga nåt om skolan (skrev vi ingen debattartikel idag?)
6. Blaj Blaj vad ska jag nu prata om?
7. Blaj Blaj jag pratar lite till. Det är sossarnas fel.
8. Blaj Blaj vi ska inte säga nåt om våra förslag. Allt är sossarnas fel för övrigt.
9. Blaj Blaj utom två
10. Blaj Blaj vi sänker skatten och spar in på fritidspolitiker
11. Blaj Blaj men min egen lön har höjts, och min skatt har sänkts
12. Blaj Blaj och min frus.
13. Blaj Blaj det här börjar bli långt nu
14. Blaj Blaj sån tur att det bara är folkpartister här

Ja, ni fattar. Jag vet inte – men känns inte det här lite tunt? Efter fyra år av ledning (?) i kommunen klarar Folkpartiet av att presentera två nya idéer på vad som behöver göras. Sänka skatten, trots att Örebro kommun behöver spara 400 miljoner kronor, och minska på fritidspolitikerna (som innebär att fler öron och ögon får gå igenom politiken i Örebro) samtidigt som kostnaderna för den centrala politiska administrationen i Örebro ökat enormt under Wermes ledning (inklusive lönerna).

Medan vi socialdemokrater har varit ute och knackat dörr, arbetat i rådslag, ordnat möten och seminarier – allt för att få fram vår samlade politik till det som vi kallar Möjligheternas Örebro, har Staffan Werme filat på världens längsta icke-tal.

Det är arrogant mot örebroarna, men arrogansen kan straffa sig. Den 19 september väljer du väg.

3 thoughts on “Va? Ni skojar???

  1. Jag kan inte förstå hur du kan vara sekreterare utav något slag din tönt?! Du har ju inte det minsta hum om verkligheten eller vad som försigår ute i det verkliga livet!! Men, det är klart att sossar tar ju vilket skit som helst…hehehe

Kommentera

