BRÅ bör förebygga brott, inte demokrati


Brottsförebyggande rådet i Örebro, BRÅ, tycker att vi politiker inte bör knacka dörr i valrörelsen. Orsaken är att många, främst äldre, upplever det som otryggt när någon knackar på dörren och att det är ett reellt problem med folk som knackar på och uppger sig vara någon annan och försöker stjäla från eller i värsta fall fysiskt ge sig på den äldre. Trodde jag. Det var i alla fall det intrycket jag fick innan jag lyssnade på radion från i eftermiddags. Där ger representanten från BRÅ i Örebro ett lite annat intryck.

På radion verkar det nämligen som att Sören Svensson på BRÅ mest har personliga invändningar mot att vi politiker är ute och knackar dörr. Han tycker inte att metoden är nåt bra för honom, han vill hellre ha kontakt med oss politiker på andra sätt. Det köper jag. Om någon knackar på Sören Svenssons dörr får han väl i så fall vara tydlig även i fortsättningen att han inte vill prata med politiker på det sättet.

Precis som Björn Sundin sa, och jag är rätt så övertygad att jag pratar för alla partier just nu, så finns det ju ingen som vill prata med någon som inte vill prata. Om någon säger ”Nej!” i dörren, ja då går vi. Min erfarenhet från dörrknackning är, vilket Kent Persson från Moderaterna som också var med i radion också verkade känna, är att ungefär 99 procent av dem man knackar på hos ”vill prata” (sen har en del inte tid) och att cirka en procent inte vill det. Av dessa är ungefär nio av tio ”vänliga” när de säger nej, medan någon är lite mindre trevlig. Jag har aldrig, och då har jag knackat dörr i fem, sex år, råkat ut för något hotfullt. Däremot har jag gjort det när jag stått i valstugan. Och om någon har känt sig hotad av att jag, 189 cm och 100kg+,  kommer och knackar på så är det givetvis tragiskt och beklagansvärt, men vad ska jag göra? Ska vi införa ett förbud mot oss icke-fagra, icke-småväxta, att vara politiskt aktiva? Eller ska bara ”kända” politiker få vara med och knacka dörr? I så fall – vilka är det? Jag vågar frankt påstå att inte ens Örebros ”mäktigaste” politiker, försvarsminister Sten Tolgfors, är särskilt känd bland örebroarna. Jag vet att Staffan Werme, Kent Persson, Lena Baastad och Murad Artin inte är det. Jag vet definitivt att Håkan Bergman, Marie-Louise Forsberg-Fransson eller Lotta Olsson inte är det. Ska bara Fredrik Reinfeldt, Carl Bildt, Mona Sahlin och Maria Wetterstrand få vara politiker i Sverige idag? Jag hoppas inte det.

Ett av Sören Svenssons argument till varför dörrknackning är dåligt är att det ju finns många andra mer extrema partier. Varför de blir svagare att vi etablerade partier syns mycket mindre, det säger Sören Svensson inte.

Sören Svensson, när han sågar dörrknackning som metod för oss politiker, är dock så schysst att han tipsar om andra, i hans tycke bättre, metoder som vi bör ägna oss åt. Som att ”stå utanför affärer”. Men vad är det för en typ av demokrati? Att politikerna står undangömda bland stressade och shoppingsugna örebroare. Vi gör det också, det ska sägas, precis som vi har torgmöten och står i valstugan, men min bedömning är att det är långt ifrån lika effektivt och givande för väljarna och för oss som dörrknackning är det. Telefonringning är givetvis ett alternativ, och det köper jag att många hellre vill att vi ringer än att knackar dörr. Å andra sidan är det inte lika givande för någon part.

För mig är dörrknackning den klart bästa metoden i valrörelsen. Socialdemokraterna i Örebro har hittills knackat drygt 6000 dörrar. Vårt mål är 35000 knackade dörrar innan valet. Vi har knackat tusentals dörrar under hela mandatperioden – vi har inte bara hållit på nu i valrörelsen. Och vi kommer att fortsätta även efter valet den 19 september.

Jag tycker att demokratin skulle bli bättre om fler politiker knackade fler dörrar. Om människor börjar prata politik ökar intresset och därmed kvaliteten på besluten, kvaliteten på politikerna och kvaliteten på demokratin. Fler behöver komma med. Det är något vi politiker bör arbeta för. Och BRÅ, de borde arbeta för att förebygga brott. Inte demokrati.

2 thoughts on “BRÅ bör förebygga brott, inte demokrati

  1. Visst har jag också träffat några ängsliga äldre, men även många som gärna vill prata lite. För att det ska kännas säkrare för den som öppnar så är det nog bra att visa upp en tydlig avsändare, men knappar, jackor osv.

  2. Jag tolkar BRÅ så här: Att det inte är någon skillnad på sossar och tjuvar, båda vill ju sno ens tillgångar.

Kommentera

