Några tankar om opinionen


I skrivande stund återstår 117 dagar och 21 timmar till vallokalerna stänger runt om i Sverige den 19 september klockan 20.00. Så lång tid har du att bestämma dig vilken väg du tycker att Sverige ska ta. Enkelt uttryckt är det ett val mellan fler jobb och mer av samma politik som idag – alltså en politik för ökade klyftor. Valet är ditt.

Idag kom ytterligare en opinionsmätning, denna gång med en ökad rödgrön ledning, därtill med det positiva beskedet att Sverigedemokraterna också inte klarar av att komma in i riksdagen och att Krisdemokraterna bara behöver någon som andas på dem för att de ska åka ut.

Jag tror inte på opinionsmätningar. När jag läste statskunskap märkte jag hur oerhört trubbigt de fungerar. Felmarginalen är ofta gigantisk och det du svarar idag behöver inte alls vara det du svarar i morgon och definitivt inte den 19 september. Det tas ingen hänsyn till hur många som svarar med hundraprocentig säkerhet och hur många som verkligen svajar. Ändå lyfts de fram av olika medier som en riktig nyhet.

Konsekvenserna av detta blir en ökad medialisering av politiken och en sorts kvartalskapitalistisk syn på politik. Vilka utspel ska vi göra för att bäst komma ut i nästa veckas Demoskop? Vilken fråga tror vi att trettioåringar i Stockholm, där vi behöver öka enligt den mätningen, tycker om? Jag gillar det inte.

Sen inser jag att det blir nästintill omöjligt att sluta resonera så. Får jag en opinionsmätning i min hand som säger att örebroarna tycker att fråga A är den viktigaste som finns vore jag en dålig politiker om jag inte samlade alla våra idéer och tankar kring fråga A och presenterade dem. Inte så att den passar opinionen på ett folkpar… förlåt, på ett populistiskt sätt, utan bara visar att detta tycker vi i fråga A.

En typisk sådan fråga är frågan om Ipred. Där har mitt parti inte anpassat sin retorik efter opinionen utan tagit ett ställningstagande baserat  på värderingar och kunskap. Sen driver vi frågan hårt, inte därför att det är den frågan som flest socialdemokrater tycker är viktigast (även om det givetvis finns många sossar som brinner för att ta bort Ipred), utan därför att det finns ett tryck i frågan.

Jag tror på att opinionen pekar på en rödgrön valseger, men att det kommer att bli jämnt. Just därför är det självklart oerhört viktigt att alla går och röstar den 19 september. Och att de röstar på det politiska alternativ de tror bäst förmår lösa de utmaningar vi står inför. Sen kommer det att komma mätningar som pekar både hit och dit. De mätningarna behöver man inte ta hänsyn till. Man har 117 dagar och 21 timmar på sig att styra kompassen rätt.

2 thoughts on “Några tankar om opinionen

  1. ”Där har mitt parti inte anpassat sin retorik efter opinionen utan tagit ett ställningstagande baserat på värderingar och kunskap”

    Vilken kunskap är detta? De flesta undersökningar jag har sett pekar på att Sveriges implementation av IPRED inte fungerar. Dessutom ifrågasätter jag, som många andra, rättssäkerheten i lagen.

  2. Teufel, det är ju också det ställningstagande som vi intagit – Socialdemokraterna vill ju avskaffa Ipred. Det jag menade var att vi tagit det ställningstagande baserat på värderingar och kunskap och inte på någon sorts populistisk grund.

Kommentera

