Mer om det politiska bloggandet


Sedan jag igår morse skrev mitt inlägg om att jag tycker att det är dags att stänga ner datorerna och ge sig ut och samtala med folk har två personer skrivit inte just det men något som jag ställer mig bakom till hundra procent och som jag egentligen tyckte igår men som jag då inte förmådde formulera.

Det jag ville få fram när jag igår hävdade att det politiska bloggandet utvecklats till ett monster var att det inte längre är kvaliteten på inläggen, inläggens betydelse i debatten, utan hur mycket du blir länkad av bloggkollegor, som spelar roll. Och dessa kollegor, de länkar till dig oavsett vad det är du skriver. Jag har skrivit en del inlägg som i det närmaste är innehållslösa där det typ har stått att ”Mona Sahlin var bra i debatten”, och så har det länkats in i fördärvelse av olika bloggar. Inte för att inlägget har varit speciellt bra, utan därför att det är så det ska vara. För ju mer du länkar och blir länkad, desto högre kommer du i olika rankingsystem. Det är detta som det politiska bloggandet har kommit att handla om tyvärr – att komma högt upp i dessa system.

Här tror jag säkert att en och annan kommer att sluta läsa och anklaga mig för bitterhet över att jag och denna blogg inte står sig speciellt högt på rankinglistorna. Det tar jag. Det krävs inte speciellt mycket läsande bakåt i historiken för att se att jag inte är en sån som länkar till varje liten sketen artikel som säger något om det jag skriver om, eller till varje bloggare som överhuvudtaget existerar. Då jag inte gör det förväntar jag mig heller inte att andra ska göra det samma om mig. Så intressant är jag inte, och så frenetiskt frekvent skriver jag inte.

För väljarna är det knappast viktigt vilka bloggar det är som kommer högt på Knuff-listan (som är den kändaste av rankinglistorna), så stark är inte flockmentaliteten utanför bloggelitbubblan. Därför tycker jag att det politiska bloggandet måste styras om från att prioritera rankinglistor till läsvärde, förstärkning i debatten och påverkansmöjligheter. Där är vi inte idag.

Och då kommer vi till de två som lyckades formulera detta bättre än jag.

Thomas Hartman ser en risk med att det politiska bloggandet blir övertaktiserat för att komma högt på listor. Här menar jag alltså att det redan är för sent, och den ”länkkärlek” som Hartman ser som något ”enormt positivt” ser jag som något som till allra största delar är mekaniskt, kallt och oövertänkt. Det politiska bloggsverige känns som en sån som säger ”Jag älskar dig” fast det har slutat betyda något. Det är inte reko. Hartman själv skriver att han bara länkar till läsvärda inlägg och det är en bättre hållning.

Erik Laakso har lämnat ”det progressiva bloggnätverket” Netroots då han tycker att det har utvecklats till ett elitnätverk. Jag är i och för sig inte så säker på att det är Netroots fel att det har blivit så här. Jag tror det handlar om en allmän alienering från folk som gör att man tror att det är knuffpoäng som vinner valet.

Jag kommer givetvis fortsätta att blogga. Jag läser knappt andras bloggar av brist på tid och oftast intresse. Jag läser örebrobloggar, en handfull nationella och några mer ad hoc. Vill folk länka hit så gör det, om de tycker att jag skrivit något roligt eller intressat, men snälla – gör det inte rent spastiskt. Och framförallt, förvänta dig inte att jag gör det till dig.

6 thoughts on “Mer om det politiska bloggandet

  1. Marko, det hoppas jag inte att jag är. Jag ser inte att jag kastar skit. Om det är inlägget som handlade om dig så har du all möjlighet i världen att svara på det och kommentera.

  2. Ping: Tre saker styr mitt bloggande i valet | Thomas Hartman | In The Pendent

  3. Du borde jobba mer med att länka till andra örebrobloggar så att det blir som en kedja. Då kan du kanske få igång en lokal diskussion med människor som bor i Örebro.

    Då menar jag inte länka för länkandets skull utan att du skriver att du läst den och den bloggen och de tycker så och du tycker på ett annat sätt.

    Det finns goda möjligheter att förklara politiken med dina egna ord om du vill det.

    Prata om vad som händer i kommunhuset om du vistas där lyft fram grejer du gillar.

    Bara lite funderingar. Vet inte om de kan hjälpa dock.

  4. Ja tack! Det är bra tankar och idéer! Jag försöker göra det när folk skriver om Örebro, men jag tycker det skrivs alldeles för lite om örebropolitik.

  5. Ping: Nätverk eller pingportal?

Kommentera

