Valet vinns verkligen inte på nätet


Idag är det fem månader kvar till valet och det är inte utan att man börjar bli lite nervös. Redan börjar arbetsuppgifterna hopa sig – dagarna blir mer fyllda av valarbete och förberedelser inför vad som komma skall och agitationen trimmas. I fredags presenterade vi socialdemokrater i Örebro den strategi som vår valrörelse bygger på. Det är en öppen och tydlig strategi, och en dödsstöt för alla dem som tror att vi politiker smusslar med hemliga dokument och strategier för att vinna val, att det är ett gäng bunkertänkare som planerar och heltidsanställda som utför. Så ser det visserligen ut, i andra partier är det ogörligt att få folk att ställa upp frivilligt, men hos oss socialdemokrater ökar medlemsantalet, aktivitetsgraden och intresset för att delta.

Det gör att vi kan lansera den största samtalskampanjen i svensk politisk historia. En miljon samtal vill socialdemokraterna föra nationellt fram till den 19 september. Bara i Örebro är målet 40 000 samtal, via bland annat 35 000 knackade dörrar. Det är garanterat fler dörrar än vad de andra politiska partierna förmår knacka tillsammans, men vi klarar det – därför att vi är flera hundra som frivilligt ställer upp, dag ut och dag in, för att vi tror på att ett annat Örebro är möjligt.

Det handlar inte om att låta stöddig, utan bara konstatera att intresset för socialdemokratisk politik är stort. Det gör att vi blir många, under valrörelser men kanske framförallt mellan val. Vi är det enda politiska parti som ordnar organiserade kampanjer med regelbundenhet mellan valen. Det är sådant som ger resultat i medlemssiffror, stöd och aktiviteter inför valet.

Med fem månader kvar börjar nu vår politik konkret att utvecklas, från idéer om Möjligheternas Örebro till en konkret vägplan hur vi ska nå dit. Det är mindre än två veckor kvar till Första maj, arbetarerörelsens internationella högtidsdag, och snart kommer våra besked att komma, med tydlighet, vad vi vill göra mellan 2011 och 2014 om vi får väljarnas förtroende i höstens val. Annonser och material ska produceras, hemsidor uppdateras och inspiration till olika bloggar och sociala nätverk ska ges. Men det är inte den som gör den klatschigaste annonsen som vinner valet. Det är heller inte den som gör den trevligaste radiojingeln. Och det är framförallt inte den som har den mest besökta bloggen som vinner valet i höst.

Jag tror visserligen att Facebook kan vara ett bra hjälpmedel för politiker och det tror jag på, men bloggen tror jag något vi måste försöka tona ned betydelsen av.

Det politiska bloggandet har på kort tid utvecklats från en intressant metod i valrörelsen till ett veritabelt monster. Till mitt eget parti knyts nära nog halva bloggsverige för att vara med och blogga fram Socialdemokraterna till valseger. En del personer anställs, för att så att säga ”blogga på heltid”. Det politiska bloggsveriges självupplåsta bubbla har ännu inte spräckts, men motiverade av varandras ryggdunkande kommer snart en och annan ryggrad att knäckas. I ren desperation om att nå fler och fler besökare, komma högre och högre upp i olika rankingsystem, startar folk till och med bloggar som enbart länkar till sina egna bloggar för att så att säga, generera popularitet. I och med att de tendenserna även finns i mitt eget parti känner jag mig manad att något försöka lugna alla dessa hyperbloggare.

Johan Westerholm, Peter Andersson, Åsa och Alexandra Einerstam och Johan Ulvenlöv – jag vet ju att ni inte bara bloggar utan i allra högsta grad deltar i samtalskampanjer, men nu vinner vi detta val. Och motståndaren, Moderaterna, finns inte bara på nätet. Kent Persson är inte bara en bloggare, han är en politisk motståndare som kandiderar till att bli kommunstyrelsens ordförande här i Örebro. Han finns i verkliga livet. Och i det verkliga livet är han inte en bloggare utan en politiker. Nu är visserligen hans politiska parti här i Örebro rätt så sargat, men hans väljare är människor som finns och lever i Örebro. De finns inte och lever inte på nätet, i speciellt hög grad. Troligtvis inte alls.

Skulle man göra någon sorts läsarundersökning på Kent Perssons blogg skulle jag tippa (och detta är alltså inte fakta utan enbart en av mig gissad ”undersökning” att det ser ut så här. Av Kent Perssons läsare är:

  • 80 procent övriga ”toppbloggare” i Sverige. Dessa kretsar i huvudsak kring Stockholmsområdet och har till 99-100 procent bestämt sig vad de ska rösta på.
  • 15 procent övriga bloggare och ”politiskt insatta/intresserade” som till 90-95 procent har bestämt sig för vad de ska rösta på.
  • 4 procent övriga läsare som kanske ärligt surfar runt för att se vad olika politiker tycker. Av dessa kanske 2-2,5 procent kan tänka sig rösta på Moderaterna.
  • 1 procent örebroare som tillhör ovanstående kategori.

Denna undersökning baserar jag på att Kent Persson så gott som aldrig skriver något om Örebro, utan mest om två saker: opinionsundersökningar och sociala medier.

Jag tror därför inte att Kent Perssons bloggframgångar (som jag ändå givetvis vill gratulera honom åt i och med att han tycks glädjas åt dem) kommer att spela någon som helst roll i det val där han faktiskt ställer upp – nämligen kommunfullmäktigevalet i Örebro. Jag tror heller inte att hans blogg genererar speciellt mycket stöd åt Moderaterna nationellt.

Och ärligt talat tror jag inte att s-bloggarna genererar speciellt mycket stöd åt Socialdemokraterna heller. Möjligen har de, och här räknar jag i viss utsträckning även in min lilla blogg, ökat intresset för politik mellan valen men knappt ens det.

Det är i dörrar, på arbetsplatser och skolor, som valrörelsen utspelar sig. Det är där vi för våra samtal. Så låt oss snart stänga ner datorerna och gå ut och möta folk. Jag längtar efter att få prata med dig om möjligheternas land.

6 thoughts on “Valet vinns verkligen inte på nätet

  1. Hej, jag förstår delvis ditt problem men om jag var du skulle jag nog försöka hitta en annan infalls/anfalls vinkel, det låter lite tjurigt när det kommer till Kent.

    Det andra du beskriver känner jag igen från landskrona, hur intresset för oss sossar och vår politik ökar, hur det kommer fler och fler till mötena, osv.

    Det låter i min öron och ögon som om ni i Örebro gör ett bra jobb. vill ni inte blogga så gör inte det, självklart ska man göra det man är bra på.

    men samtidigt så är det så att kent , tokmoderaten, mina moderata karameller och några andra moderata bloggar (de är inte jättemånga) faktiskt tar debatten här på nätet och både ger och tar på ett sätt som jag och många andra finner både konstruktivt och berikande.

  2. Det ena utesluter inte det andra. Att blogga är att bedriva samtalskampanj.

    En riktigt riktigt dålig dag har jag 100 besökare, en bra dag upp emot 1000. Jag har en återkommande besöksskara mellan 30-200.

    Vi behöver fler aktiva socialdemokrater som bloggar, inte färre.

  3. Johan,

    Och du gör också ett väldigt bra jobb!

    Det jag reagerar på är just denna övertro till bloggen som ju faktiskt ibland finns. Jag tycker inte bloggen är en samtalskampanj i och med att jag inte känner att vi når speciellt många andra människor och för samtal med dem. Jag kan ha fel, men det är min känsla.

  4. Kontinuitet tror jag är nyckelordet när det gäller bloggandet om man skall ha en kontaktyta mot människor som makthavare.

    Vad som bygger förtroende är att kommunicera under tider då det inte är valår på ett sådant sätt att man fortsätter att reagera och förklara sin politiska position.

    Bloggen är bra för att förklara beslut och förändringar när de sker. Om någon är intresserad så kan de hitta informationen genom att googla eller andra sätt. Läsa in sig och även ställa frågor.

    Jag tänker mer att det är ett sätt att lokalt förankra bloggen med att knuta an till saker som händer politiskt vad som står i lokalpressen, referera saker som sagts i kommunhuset.

    Min politiska motståndare tycker så i denna fråga och jag anser att han har fel därför att … osv osv.

    Att visa de tydliga linjerna , de står där politiskt , jag står här.

    Jag tror att i framtiden kommer det vara självklart att alla politiker som vill kandidera till ett ämbete kommer att ha en blogg som de sköter aktivt som ett av många kontaktytor med folk.

  5. Essbeck,

    Jag tror inte speciellt många människor bloggar på detta sättet och läser bloggar på detta sätt. Det jag mest reagerar på är denna övertro till bloggen. Men jag är inte mot bloggande – jag bloggar ju för bövelen själv 🙂

  6. Ja det kanske stämmer. Man når bara en viss grupp av människor antagligen medans andra aldrig sysslar med att titta på bloggar.

    Se det som ett av många verktyg i verkygslådan för att nå människor 🙂

    Det är nog lätt att det blir en övertro om man bloggar mycket och använder bloggandet för att diskutera och kommunicera med andra.

Kommentera

