Ursäkta inte Moderaternas fusk med att andra KAN göra det


Jag har hittills inte bloggat om det allt mer spridda fusket inom Moderaterna. Nu gör jag det. Jag antar att ni inte gjort något annat än att vänta på detta, eller nåt!

Jag har med visst intresse iakttagit argumenten mot att skriva om Moderaternas medlemsfusk. Ett argument har jag hört från flera håll, både från vänster och höger. Det är att fusket minsann kan förekomma även i andra partier, även i mitt eget. Så är det givetvis. Det finns personer ur alla läger som är allt möjlig ont och elakt. Men det är ju liksom ingen ursäkt.

När en del moderata toppolitiker 2002 visade sig spy ut rasistiska och främlingsfientliga argument i valstugor när de trodde att de enbart talade med en potentiell väljare och inte Janne Josefssons kamerateam fick säkert sig alla moderater en släng av det. Orättfärdigt, ja visst! Men det var liksom oundvikligt. Om tio ryska tyngdlyftare dopar sig tror man automatiskt att den elfte också gör det, fast hon aldrig rört vid någon otillåten substans. Det är inget bra, när drev drabbar även andra än dem som bör drabbas, men det går inte gärna att låta bli att kritisera dem som faktiskt förtjänar att kritiseras enbart för att den kritiken i viss mån även kan falla på andra personer.

Även jag som är politiker på låg nivå får ibland höra ett och annat om mig, fast jag aldrig (vad jag vet i alla fall) gjort något som ens i förlängningen kan vara fel. Det är också allmänt känt att Socialdemokraterna är det parti som mest förlorar på ett utspritt politikerförakt så stora socialdemokratiska väljargrupper kan vara mindre röstbenägna än andra. En slutsats av det borde givetvis vara att vi socialdemokrater i högre utsträckning skulle låta bli att kritisera när politiker gör fel, alternativt försöka mildra kritiken.

Den utvecklingen menar jag är farlig. Även om politiker måste få göra fel och komma tillbaka (undantaget extremt grova brott dit inte det här moderata fusket räknas) så är politik en förtroendebranch. När unga folkpartister tar sig in i Socialdemokraternas interna datanätverk är det allvarligt, men unga personer måste få komma tillbaka. De moderater som nu fuskat måste få chansen igen i sinom tid. Men att acceptera att deras missgärningar leder till konsekvenser, även om det också faller på andra politiker, är det enda sätt, menar jag, att faktiskt visa på att vi politiker tar saker och ting på allvar.

Det är också intressant att diskutera medias roll i det hela. Ofta när enskilda människor ”hängs ut” blir det en diskussion om huruvida media bör gå ut med namn och bild eller inte. Det finns givetvis undantag och gränsfall även här, men jag tycker att det alltid är media som bör göra den gränsdragningen. Någon sorts medial grundregel, om jag vore någon sorts pressetikgeneral, borde kunna vara att ju högre uppsatt du är, desto mindre ”fel” kan du begå innan media visar det. Vi har fri media och vi politiker har i viss mån accepterat att leva våra liv under en annan lupp än vad andra personer har. Jag vet att jag har mindre möjlighet än andra att göra fel. För politiker högre upp än jag är utrymmet ännu mindre. Oavsett vad man tycker om det så är det så.

Det Moderaterna nu går igenom är allvarligt, jag tycker inte att det är lönt att förneka det. Det minskar legitimiteten för provval i alla partier. Att det kan förekomma i alla partier, även Socialdemokraterna, ursäktar inte det faktum att det nu faktiskt har förekommit. I Moderaterna.

2 thoughts on “Ursäkta inte Moderaternas fusk med att andra KAN göra det

  1. Jag har ”hängt lite” på Kent Perssons (m) blog och postat flitigt i ämnet. Jag tycker det är dåligt att pekar på media och bloggare som om de gjort något fel att snacka om detta.

    Problemet som Moderaterna har är avsaknad av transparens när det gäller ekonomiska bidrag till partiet. Detta innebär företag,tankesmedjor, intresseorganisationer och individer kan lägga stora pengar i Moderaternas kassa utan att väljaren har någon insyn i detta.

    Jag ser det som ett hot mot demokratin därför att det är en bakdörr för juridiska personer att komma in i politiken och bestämma agendan.

    Samma juridiska personer som inte har någon laglig rätt att rösta i allmäna val.

    Jag tror inte att ett parti som är tillslutet och hemlighetsfullt är en garrant för att Sverige skall ha ett demokratiskt och transparent offentlig sektor.

    Jag tror inte heller att ett parti som är beroende av pengar från juridiska personer har möjlighet att stiftar lagar som gynnar väljarna först.

  2. haha, tja, fifflande moderater blir i alla fall avsatta till skillnad från fifflande Mona Sahlin, hon blir partiledare istället! ^^

Kommentera

