H&M har sönder kläder som ska slängas så att inte behövande kan använda dem i kylan


Det är kallt i världen. För något år sedan framkom det att matkedjan Lidl häller gift i mat för att inte uteliggare ska kunna äta den. Det väckte avsky och hat hos många av oss och den bojkott de flesta av oss hade mot Lidl växte sig ännu starkare.

Nu berättar New York Times om en ny form av företagscynism. I den fullkomligt vidriga kyla som världen just nu befinner sig i, bildligt och konkret, förstör den svenska klädkedjan H&M sina kläder som ska slängas så att inte hemlösa kan ta dem. Kläder, som av olika skäl inte gick att sälja, förstörs istället för att ges till välgörenhetsorganisationer som kan förmedla ut dem.

I morse var det 28 grader kallt i Örebro. Jag riktigt fryser när jag tänker på det. Jag led dock inte av det. Jag låg inbäddad under mitt tjocka täcke, med elementet på för fullt, i min moderna hyresrätt. Några som led av det var alla som inte har något tjockt täcke att bädda in sig under. Som inte har något element. Eller någon hyresrätt, oavsett modernitet. De som ligger utomhus, de som ligger på parkbänkar, i soprum (där vi störs av dem trots att vi rimligtvis inte har något där att göra under nätterna) eller i offentliga toaletter. Där de inte får ligga mer än några minuter innan larmen går. Och som nu inte ens får ta de kläder du och jag inte vill betala för.

I morse var det 28 grader kallt i Örebro. Det är lite kallare i världen.

Kommentera

