Influensa i sjukt grisig svinindustri


Rapporterna om hur det går till i svensk svinindustri har de senaste dagarna duggat tätt. Bilder, som jag knappt har tålt att se, har jag ändå tvingats att se. Grisarna äter upp varandra.

Enligt den kinesiska zodiaken är 2009 oxens år, men i media har 2009 onekligen varit grisens år. Detta stackars djur, som fått en hel sjukdom uppkallad efter sig, vanvårdas nu av oss människor. Vi förfasas och äcklas.

Men vad blir konsekvenserna? Låter vi bli att köpa skinka på våra smörgåsar? Låter vi bli julskinkan om någon månad? Eller lever vi vidare, glada och fryntliga?

Som medvetna konsumenter har vi ett val. Men valet är inte alldeles enkelt. Ska vi tänka på klimatet och miljön borde vi äta vegetariskt i första hand, och i andra hand kyckling och i tredje hand – just det, svin. Nu är ju kanske inte kycklingindustrin heller helt fri från synd, men i medialogikens konsekvens kanske kycklingen får ett uppsving nu innan julens skinkätande.

Några tycker att vi alla borde äta mer vegetariskt, och det är ju faktiskt sant. Vi är många som borde kunna äta mer vegetariskt, även jag. Visst skulle jag kunna skära ner min egentligen redan nu lilla köttkonsumtion, ännu mer. Visst borde jag oftare kunna välja kyckling eller fisk eller skaldjur. Jag skulle kunna lägga om helt och hållet. Men jag gör det inte, mest för att jag gillar kött men också av bekvämlighet. Men mer vegetariskt, det lovar jag härmed att jag ska äta framöver!

One thought on “Influensa i sjukt grisig svinindustri

  1. Då ger jag samma löfte. Och (man får väl inte börja ny mening med stor bokstav va??), så lovar jag att julskinka jag köper ska vara närproducerad och kravmärkt. Så långt jag vet iaf…

Kommentera

