”Så olika” – Så olidlig!


Det finns dem som elakt påpekar det lustiga i att Helena Bergström nästan bara får roller av sin egen man och att de filmer hon själv regisserar produceras av hennes man. Det kan tyckas elakt att koppla ihop dem, men efter att ha lidit igenom ”Så olika” börjar jag också fundera på om Helena Bergström har lyckats bygga en karriär på nepotism.

Filmen var … ja, jag vet inte var jag ska böra. Den var kass.

Manuset var uselt. Några exempel: Ingela Olssons dotter är med i Aftonbladet. I ett stort uppslag. Detta vet inte Ingela Olsson om förrän Philip Zandén kommer och berättar detta för Ingela Olsson. Ingela Olsson kommer in på kontoret och berättar att nu ska sossarna tycka så här. Det tycker inte sossen Rolf Lassgård. Sossen Rolf Lassgård vill bli av med Ingela Olsson. Då håller Ingela Olsson ett tårdrypande tal. Då applåderar alla som ville bli av med Ingela Olsson. Då blir Rolf Lassgård kär i Ingela Olsson. Ett tag. Sen blir Ingela Olsson kär i [SPOILER] och Rolf Lassgård blir kär i [Spoiler]. Folk älskar varandra helt uppåt väggarna helt utan orsak och det hela känns extremt platt.

Skådespelandet var ok, med undantag för Johan Widerberg som inte alls var bra. Siw Malmkvist var rolig, och det säger ju en del.

Att Helena Bergström får regissera filmer är obegripligt, men jag antar att det är någon form av skämt från produktionsbolagets sida. Denna film var inte värd biljettpriset, och den är inte värd att slösa två timmar på. Kort sagt – se den inte!

One thought on “”Så olika” – Så olidlig!

  1. hmmm, så nu får jag fundera på vad jag ska lägga mina pengar på istället för en biobiljett… eller kanske ta en annan film???

Kommentera

