Allt bloggande bygger på tips!


Dagens nyhetskonsumtion har mer eller mindre förändrats i grunden i jämförelse med gårdagens. Från att en ”ordentlig mediakonsument” på morgonen kanske läste två dagstidningar, lyssnade på morgonekot, såg på morgonnyheterna för att sen på eftermiddagen och kvällen läsa kvällstidningarna och se sena Aktuellt och sena Rapport har antalet avstämningar med media ökat. Numera får vi sms från TT samtidigt som de stora redaktionerna läser telegrammen. Numera har vi Aftonbladet som startsida och ser varje sekund om någonting nytt har skett.

Och via Twitter hjälps vi åt att skicka varandra länkar och nyheter, debatter och inslag. Ingen har hittat allt ”i första hand” utan alla får det förmedlat av någon annan. Och sen bloggar vi om det – ger det en personlig prägel genom att vi alla tolkar saker lite olika.

Men de flesta människor sitter trots allt inte vid en dator dag in och dag ut. Jag gör det, mer eller mindre, ty det är mitt jobb att mestadels sitta vid en dator och producera. Många har sådana jobb. Många har det inte.

För dem som inte har det är det omöjligt att till 100 procent hänga med i nyhetsflödet, om nu det är något eftersträvansvärt vilket jag är långt ifrån säker på att det är. Snarare tvärtom.

När vi då bloggar om det vi läser blir det självklart att den likt jag som spenderar lejonparten av arbetstiden vid en dator skulle kunna hitta massor av upplägg som den som inte sitter vid en dator dagarna till ända skulle kunna göra. Det har bland annat vi socialdemokrater upptäckt.

Därför finns det socialdemokrater som skickar ut tipsmail till de som vill ha om nyheter, riksdagsdebatter och blogginlägg som kan vara läsvärda. Tanken med det är givetvis att för det första låta fler läsa bra saker och för det andra att inspirera folk till att, om de själva vill, skriva ett inlägg om ämnet.

Är detta konstigare än en studiecirkel eller att en vän tipsar en annan vän om en bra bok eller bra film? Är detta konstigare än att i de flesta böcker finns en litteraturlista som tipsar om vidare läsning? Jag tycker inte det.

I och med att det är just ”tips” som kommer, bra länkar och bra texter, står det givetvis alla fritt att använda texterna på det sätt som passar. Antingen gör man ingenting med dem, eller så skriver man något.

En socialdemokratisk örebropolitiker råkade i TV säga att hon har fått ”direkta order” om att idag ska hon blogga om det här. Detta har hon sedan tagit tillbaka och sagt att så menade hon inte.

Att vara fritidspolitiker och medlem i Socialdemokraterna och blogga är inte att underställa sig överheter – det är att fritt få tänka och skriva och debattera. Vad du skriver på din blogg är givetvis sådant som andra läser och därför kan det öka eller minska förtroendet för dig. Jag vet att när Staffan Werme tvingade sig själv att sluta blogga ett tag var det efter blogginlägg som hos många folkpartister sänkte förtroendet för honom.

Jag hoppas och tror på fler socialdemokratiska bloggare i Örebro och Sverige. Jag hoppas också vi fortsätter att tipsa varandra om bra sidor och nyheter så att vi kan inspirera varandra till att vinna valet 2010 även på nätet. Jobbar inte borgarna så tycker jag faktiskt lite synd om dem.

2 thoughts on “Allt bloggande bygger på tips!

  1. Jag kan dela med mig om en idè som kanske inte är så intressant. Jag funderar lite över fenomenet vallöften. Såg någon siffra någonstans att ungefär 90% av alla vallöften uppfylls. Kan tänkas vara en väldigt hög siffra men jag tänker från en annan synvinkel.

    I princip kan man sätta upp en lång lista med vallöften som man ämnar uppfylla och strunta i en del andra vallöften som står på listan men som de aldrig ämnade att uppfylla.

    Jag fick tanken när jag såg artiklar där alliansen gick ut och annonserade att de inte hade råd att minska maxtaxan på dagis , ett vallöfte som de pekade på att de inte kunde genomföra. Sedan pekar de på att de är duktiga på att uppfylla vallöften och det till en ganska hög procent.

    Jag tycker inte att det räcker med att man ger ett vallöfte inför ett val. Man bör också enas i vilken ordning som man planerar att infria vallöftena så att väljaren kan veta i vilken ordning reformer ligger som är viktiga för en själv.

    Hade småbarnsmamman vetat om att det vallöftet som lockade henne att rösta på alliansen bara för att maxtaxan för dagis skulle sänkas var så lågprioriterat då hade hon antagligen gjort ett annat val.

Kommentera

