En betraktelse om kyrkovalet


Kyrkovalet är över för denna gång. Först och främst: Vi socialdemokrater gjorde ett bra val – speciellt i Örebro där vi ökade rejält och gick framåt i flera valkretsar. I Längbro gjorde vi ett kalasval och fick nästan 50 procent av rösterna. Det bådar gott inför 2010.

För det andra: Förhoppningsvis var detta sista gången som vi socialdemokrater ställer upp som parti i ett kyrkoval. Det går att dra flera lärdomar av denna valrörelse att det inte är fullt hållbart såsom det ser ut idag.

Jag är inte medlem i svenska kyrkan. Bör jag då tycka till om vad kyrkopolitiker gör? Om ja, varför – jag är ju inte med i kyrkan? Om nej, varför inte – jag är med och nominerar dem och slår fast programmet vi går till val på? För vi socialdemokrater har ett kyrkopolitiskt program, fastslaget av partistyrelsen. Nu sitter ju inte jag där och lär aldrig sitta där heller, men i praktiken är jag ju valbar till partistyrelsen redan på kongressen i höst. Om jag då blir vald ska jag vara med och slå fast vårt kyrkopolitiska program till kyrkovalet 2013. Fast jag varken är religiös, kyrkopolitiskt aktiv, har rösträtt i kyrkovalet, är medlem i Svenska kyrkan, eller bryr mig för fem öre vad Svenska kyrkan tycker.

För jag bryr mig inte för fem öre om vad Svenska kyrkan tycker. Jag är socialdemokrat och vill verka för de socialdemokratiska idéerna. Vill Svenska kyrkan driva socialdemokratiska värderingar är de mer än välkomna att göra det. Men vill de inte göra det så ska inte jag hindra dem. De är en fristående förening och lika lite som jag vill tycka till om vad föreningen Skalbaggens vänner tycker vill jag tycka till om vad föreningen Svenska kyrkan tycker.

Att jag överhuvudtaget brydde mig om kyrkovalet berodde på tre saker. Dels för att vi nu faktiskt ställde upp, och då har jag givetvis ett intresse för att det går bra för Socialdemokraterna i det valet. Dels för att borgerliga partier ställde upp och då har jag givetvis ett intresse för att det går dåligt för dem. Dels för att Sverigedemokraterna ställde upp och då har jag givetvis ett intresse för att de inte alls lyckas i valet.

Men i övrigt bryr jag mig inte ett dugg. Vill Svenska kyrkan tycka att det är fel att anställa kvinnor – fine! Jag håller inte med dem och debatterar gärna den frågan med dem. Vill Svenska kyrkan tycka att samkönade par inte ska få gifta sig – fine! Jag håller inte med dem och debatterar gärna den frågan med dem. Att obskyra högergrupper vinner viss mark i kyrkan gör mig bara än mer övertygad om att Svenska kyrkan inte är så fantastisk som vissa vill få den till. Och med ett valdeltagande på tio procent blir jag också än mer övertygad om att Svenska kyrkan inte är den folkkyrka som vissa vill få den till.

Men trots allt ovanstående så har jag gjort en del arbete i kyrkovalet, för att jag är medlem i Socialdemokraterna. Jag gör en del partiarbete – det är roligt.

Lite förvånande kan jag notera att kommunstyrelsens ordförande Staffan Werme iakttagit mitt deltagande i kyrkovalrörelsen. Staffan Werme tycker att det är fel att kommunala resurser (jag) används i en kyrkovalrörelse. Det tycker jag också. Därför kan jag säga att jag inte lyft ett finger i kyrkovalrörelsen på arbetstid (nu är ju min arbetstid flexibel visserligen, så det har i praktiken inneburit att jag gjort det vid sidan om mina ordinarie arbetsuppgifter). Med andra ord har jag dels skött mitt jobb (hoppas jag, men det är inte Staffan Wermes ensak att avgöra utan min chefs), dels hjälpt några socialdemokrater i en valrörelse.

Vi gör en del partiarbete – det gör ju alla partier, även Folkpartiet, och när jag gör partiarbete gör jag det partiarbete som partiet för tillfället har beslutat att vi ska göra. Och det är ju intressant att notera det som en anonym kommentator gjort i Staffan Wermes blogg, nämligen att när Staffan Werme kandiderade för Europaparlamentet hade han en valledare som jobbar som politisk sekreterare i Örebro kommun, som definitivt ägnade Europaparlamentet mer kraft än vad någon av oss socialdemokrater ägnade kyrkovalrörelsen.

Om nu någon är intresserad så har Socialdemokraterna inte lagt en kommunal skattepeng på kyrkovalet. Jag har jobbat över, och gjort en del saker. De andra socialdemokraterna likaså.

Nog om det.

Jag hoppas att detta kyrkoval blir det sista i dess nuvarande form. Svenska kyrkan har skött valet slarvigt, med dåliga öppettider, obskyra röstregler och underliga valmetoder. Dessutom bör inte vi partier lägga oss i kyrkans åsikter. Skilj kyrkan från staten och gör det ordentligt!

One thought on “En betraktelse om kyrkovalet

Kommentera

