Hur känns det som folkpartist att samarbeta med Krisdemokraterna?


Är man partisekreterare är man ens partis högste företrädare, näst efter partiledaren. Att Krisdemokraternas partisekreterare Lennart Sjögren går ut och skriver att en person är välkommen som medlem i ens parti.

Givetvis gäller det, som allt annat den här veckan, Anna Anka.

Lennart Sjögren tycker att:

Jag tycker att det är intressant att hon [Anka] driver den här linjen, att man som kvinna – eller man – själv har rätten att bestämma hur man ska leva.

Men nu är det ju inte det som Paul Ankas hustru Anna tycker. Anna Anka tycker istället:

Sexuellt är det kvinnans skyldighet att se till att mannen är tillfredsställd, gör hon inte det får hon skylla sig själv om han är otrogen.

Det är ett ganska grovt påstående. Jag tycker att man kan tycka vad man vill om otrohet. Jag lägger mig inte i hur människor väljer att leva sina liv – monogamt, bigamt eller polygamt. Var och ens liv är var och ens ensak. Min högst privata inställning är att otrohet är fel, men i den utsträckning någon är det är ju den personen som aktivt gjort det valet, och oavsett orsak är det ju hon eller han som är att ”skylla”, men den som ska skylla på någon är rimligtvis de inblandade parterna och ingen annan.

Så bisatsen om otrohet kan Anna Anka göra vad hon vill med. Nej, det jag och många med mig reagerar mot är hållningen att det är en kvinnas skyldighet att tillfredsställa en man sexuellt. Det tycker de flesta är fel – utom Krisdemokraterna då.

Vidare tycker Anna Anka:

Svenska pappor är tragiska med sina blöjbyten och sin jämställdhet. En riktig amerikansk man får panik om han är ensam med barnet i mer än 20 minuter. Amerikanska pappor lagar inte mat och stryker inte, de jobbar och försörjer sina familjer.

Det är också något som faller Krisdemokraterna på läppen. ”Människor ska få göra som de vill”, heter det på krisdemokratiska.

Jag undrar – de få feminister som finns kvar i Folkpartiet, hur känns det? Hur känns det att gå till val på att vilja samarbeta med dessa människor? Deras familjesyn är ju inte bara antifeministisk och otidsenlig, den är i paritet med Sverigedemokraternas.

Kommentera

