”Hypnotisören” var bradålig


Läste klart Lars Keplers bok ”Hypnotisören” igår. En rätt så ok deckare som hamnar någonstans i övre mittskiktet av svenska deckare. Det var ingen extremt bra bok, men heller inte extremt dålig.

Att ingen/få fram till idag visste vem eller vilka Lars Kepler är gjorde kanske saken spännande för en del men inte för mig. Det kan ju vara lite poetiskt i att ungefär samtidigt som jag läste deckarens sista skälvande sidor så uppenbarades även identiteten på författaren. Som var två. Nämligen paret Alexander och Alexandra (!) Coelho Ahndori.

Själva boken var som sagt helt ok, men jag störde mig på ett par saker. För det första bokens presensform. Att läsa en deckare skriven i presens var fan jobbigare än vad man kan tro.

För det andra blev jag väldigt besviken på slutet som jag väl inte ska berätta för mycket om annat än att det kändes lite väl förutsägbart.

För det tredje tyckte jag att skildringen av polisens arbete (som jag givetvis vet aaaaaaaaallt om) kändes lite väl förenklat i jämförelse med andra, bättre deckare, som Arne Dahls eller Leif GW Perssons.

För det fjärde tror jag att boken mycket väl skulle kunna bli en bättre film än bok.

Kommer jag att läsa kommande böcker av ”Lars Kepler”, eller paret Panodil, förlåt, Ahndori. Kanske, kanske inte. Det är ingenting jag kommer toklängta efte ri alla fall.

4 thoughts on “”Hypnotisören” var bradålig

  1. Nej, det var just det! Fram på scenen kommer… och jublet fastnar i halsen..

    Förresten vad är en bradålig bok? Är det en bok som du lagt ifrån dig och gett fan i om det inte hade varit för att det var jsut en hypad bok?

  2. Ramona,

    Filmer kan jag avbryta, men det kan jag fan inte göra med böcker 🙂 Det går inte! Har jag väl börjat måste jag läsa klart. Sen läser jag många böcker samtidigt så jag läser inte alltid klart dem snabbt. NÅGON gång har jag börjat läsa en bok som jag sedan lagt ifrån mig och sen glömt bort att jag läste, och någon gång har jag börjat läsa en bok som jag sedan insåg att jag inte begrep 🙂 Så nej, det är inte en bradålig bok.

    Jag tyckte idén bakom boken var bra och stundtals var den riktigt spännande och läskig, men jag tyckte utförandet stundtals var riktigt dåligt.

  3. Jag läste Hypnotisören med dånande hjärta. Den var fantastisk, jag fattar inte hur någon kan säga något annat – Kepler (A+A) har gjort ett mästarprov i deckargenren!

  4. jag antar att det är din bok eller,? kan man få låna den när vi möts på torsdag…..???

Kommentera

