Roligt, kränkande, plumpt eller rentav olagligt?


Någon eller några har lagt ut bilder på kommunalråden Staffan Wermes och Fredrik Perssons, samt styrelseordföranden i Örebrobostäder Bo Westerlings bostäder på Internet och sagt att de är ”till salu”. Det är en protest mot beslutet att dels säga nej till en folkomröstning trots att drygt 10800 örebroare krävt en sådan, dels att sälja ut 1000-1500 ÖBO-lägenheter.

Är det roligt? Eller är det plumpt? De tre ”drabbade” känner sig kränkta och ska därför polisanmäla det hela. Tydligen har sidan legat ute sen åtminstone april för då är de första gästboksinläggen ifrån och i och med att polisanmälningarna ännu inte har skett verkar det ju inte ha blivit någon storm av telefonsamtal till dem ännu i alla fall.

Det är lätt för mig att säga att jag tycker si eller så när jag själv inte råkat ut för det. Klart är att de tre personerna är högt uppsatta politiker som tjänar stora pengar på att vara politiskt aktiva. De får med andra ord acceptera att vissa protester mot deras politik tar sig annorlunda former (även om det givetvis inte ska vara olagligt).

I och med att det heller inte är jag som gjort sidan behöver jag ju inte försvara innehållet på den. Jag gillar engagemang och jag gillar när aktioner genomförs som är lagliga är det en del i demokratin. Om innehållet inte gillas av alla är det också bara en del i demokratin. Jag tycker personligen inte om hot om polisanmälning bara för att man inte tycker om aktionen.

Och jag tycker inte om Staffan Wermes kommentar: ”De genomför bara sådana aktioner för att skrämma människor som använder sina demokratiska rättigheter. Vi har en demokratisk rätt att agera som vi gör. De vill förmena oss den rätten och försvaga det demokratiska samhället.”

En demokratisk rätt att agera som vi gör? Vad betyder det? Och innebär det att ingen annan har en rätt att protestera?

Det jag personligen har svårt för med just denna aktion är att anhöriga riskerar att drabbas. Åtminstone en av politikerna har barn som bor hemma. Det gillar jag inte. Var hårda mot Werme (och för all del även mot oss) men inte mot familjerna och de anhöriga.

Sammantaget går det väl dock rätt så enkelt att säga att manifestationen har lyckats – mediagenomslaget är ju åtminstone rätt så stort.

One thought on “Roligt, kränkande, plumpt eller rentav olagligt?

  1. Ping: Övertoner från sossarna i Örebro « Kent Persson (m) blogg

Kommentera

