Politisk hubbabubba från majoriteten


Lennart Bondeson, Krisdemokraternas kommunalråd, skriver på Facebook:

”Hemma efter fullmäktige – och funderar på Oppositionens ”teaterretorik”, och 0-ansvar i den ekonomiska krisen kommunen befinner sig i. Idag slog (s) rekord retorik utan ansvar. Man har satt sig på åskådarläktaren – med ”sedelpressen””

Mitt svar:

”Hej Lennart. Bara för att återberätta vad vår ‘teaterretorik’ handlar om: Ni lägger ner en skola på en månad. Ja, processen har tagit – en månad. Ingen medborgardialog. Ingen utredning. Det är vi kritiska till. Och du är arg på att vi inte tagit fram ett annat förslag på en annan skola att lägga ner? Och att vi borde tagit fram det förslaget på en månad. Och du tycker vi tog rekord i att inte visa ansvar?

Vidare: den 14 mars 2007 står du i Tvärsnytt och säger: ”Örebroarna ska få mer att säga till om – även mellan valen. Det kan både handla om omröstningar och fler möten där politikerna träffar berörda.” Idag däremot, käre Lennart, stod du i kommunfullmäktiges talarstol och säger att du inte tänker sätta dig på möten med fler än tio-tolv föräldrar. Och du är mot folkomröstningar.

Och vi är dem som tar rekord i oansvarighet?”

Jag vet, det är patetiskt. Och jag orkar inte mer. Jag tycker att politiken blir lite väl larvig när vi dunkar varandra i huvudet. Och jag borde kanske låta sådana underliga påståenden som att vi skulle ta ”0-ansvar” [sic!] bara passera. Det kanske vore strategiskt riktigt.

Å andra sidan – jag blir faktiskt arg. Skitarg. För det handlar faktiskt om det jag skriver:

Majoriteten har på EN MÅNAD gått från ett skrivbordsförslag till beslut att lägga ner Varbergaskolan. Det är fasen i mig oförlåtligt – ett svek mot alla barn i Varberga. Och så slår sig majoriteten för bröstet och kallar sig ansvarsfulla.

Det är faktiskt, ursäkta min svenska, för jävligt.

Kommentera

