Utnyttja din ångerrätt – rösta inte på Piratpartiet


När jag är ute och valarbetar och träffar örebroare får jag ofta höra följande:

”Jag är socialdemokrat, och kommer verkligen att rösta på er 2010, men i Europaparlamentsvalet tänker jag rösta på Piratpartiet.”

Mitt standardsvar brukar handla om att Piratpartiet bara har politik i EN enda fråga, en fråga som visserligen kan vara hur viktig som helst, men ändock bara är EN enda fråga. Ibland brukar det få personen att tänka efter och inse att hur bra man än tycker om Piratpartiets åsikter i den frågan finns det ändå många andra frågor; jobben, arbetarnas rättigheter, klimatfrågan och fred och säkerhet, som är viktiga. Vad Piratpartiet tycker i dessa frågor är det ingen som vet – inte ens piratpartister.

En som dock vet vad han tycker är Piratpartiets partiledare, Rick Falkvinge. Falkvinge är nämligen ”ultrakapitalist” och tycker att ”vård, skola, omsorg, kärnkraft, försvarspolitik och skit som de har pratat om i 40 år” är oviktiga frågor. Så oviktiga att de till och med är ”skit”.

Jag vet inte, men en person som kallar sig för ”ultrakapitalist” och tycker att vård, skola och omsorg är ”skitfrågor” BORDE inte vara en person som ligger personer som röstar på Socialdemokraterna nära. Speciellt inte när han tycker att Moderaterna är ”halvmjäkiga socialliberaler”.

Vi som inte tänker rösta på Piratpartiet brukar säga till dem som funderar på att göra det att de ”köper grisen i säcken”. Nu kan vi kraftigt revidera det påståendet – istället visar det ju sig att man röstar på ett riktigt unket högerparti. Och höger- vänsterskalan i politik – svensk som europeisk – spelar långt större roll än vad Rick Falkvinge vill ge sken av. Så en röst på Piratpartiet är en tydlig högerröst.

Har du redan röstat på Piratpartiet, men känner att det kanske inte var så bra? Du kan ångra dig! Fram till söndag klockan 21 kan du som redan har förtidsröstat ”rösta igen”. Den sist avgivna rösten är den som gäller och röstar du i din vallokal eller i den lokal som är öppen i den kommun du befinner dig som finns för dig som inte kan ta dig till vallokalen (i Örebro är det Rådhuset) så gäller den rösten – inte förtidsrösten.

Så utnyttja din ångerrätt – rösta inte på Piratpartiet! Rösta på Socialdemokraterna om du vill ha en kraftig röst i EU för jobben! Frågorna Piratpartiet driver är viktiga men Socialdemokraterna har kandidater som driver dem lika väl – exempelvis Ardalan Shekarabi.

Ta din chans – rösta på ett vettigt parti i Europaparlamentsvalet. Inte ett som slåss för ultrakapitalismen. Du har mindre än 50 timmar på dig att ångra din röst eller avgöra var den ska hamna.

29 thoughts on “Utnyttja din ångerrätt – rösta inte på Piratpartiet

  1. ”istället visar det ju sig att man röstar på ett riktigt unket högerparti”

    För att Rick är gammal moderat? Snälla nån… Det måste varit när han fortfarande hette Dick, eller?

    puss på er, vi ses i parlamentet.

  2. Ricks personliga åsikter har ingeting med politiken i Parlamentet att göra, vilket tydliga framgår av både artikeln och PPs strategi. Amelia är från vänstern och Christina från Fp. De kommer rösta som gruppen oavsett, det finns inga skäl att ångra sig om man inte tvunget vill stärka sossegruppen med en röst.

  3. Socialdemokraterna har panik på grund av Piratpartiets framgångar. Först sa Sahlin att hon tänker skrota IPRED.
    Nu säger Socialdemokraterna att Piratpartiet är ett ”unket högerparti”.

    Socialdemokraterna försöker värva väljare på alla sätt de kan.

    Sanningen är förstås att Piratpartiet varken är ett högerparti ELLER ett enfrågeparti. Men det vet ju bara de som verkligen läst på om Piratpartiet och inte far med osanningar.

    Piratpartiet har faktiskt väldigt många frågor på sin agenda – OCH alla vet exakt vad som händer efter EU-valet! Piratpartiet har varit mycket tydliga med sin politik redan från starten 2006.

    Detta är inget man kan säga att Socialdemokraterna har varit.

    En röst på Piratpartiet är en röst på ett ärligt parti.

    Men en röst på Socialdemokraterna är en röst på ett snurrigt parti som inte vet alls vad de vill. Vad spelar det för roll om Socialdemokraterna har ”flera frågor” när man ändå inte vet vad de kommer att göra?

    Är Socialdemokraterna för eller emot IPRED?
    Hur tänker de sig samarbetet med Vänsterpartiet – med eller utan?
    Blir det ministerposter till Miljöpartiet – och isåfall vilka?

    Socialdemokraterna – där har du en bortslängd röst!

    Men Piratpartiet – där har du en ärlig och stark röst. Det förvånar mig dock att folk ens funderar på att rösta S i valet 2010. Men det gör de väl av tradition.

  4. Mengedej och Mexonat,

    Fullt seriöst – om ni nu tycker om Piratpartiet, varför står ni då inte för det med namn? Det är oerhört svårt att ta er seriöst när ni inte vill berätta vilka ni är.

    Det är klart att ett parti som har en partiledare som kallar sig ultrakapitalist är ett högerparti. Sen kan ni försöka dölja det hur mycket ni vill.

    Vad gäller Mexonats frågor:

    Socialdemokraterna har varit tydliga med sin politik sedan vår start 1889. I 120 år har den som velat kunnat höra vad vi tycker.

    Vill du läsa på om Socialdemokraterna rekommenderar jag socialdemokraterna.se

  5. Det är oerhört lätt att ta någon seriöst som ifråga sätter folks rätt till anonymitet och valhemlighet.

    Rösta i EU-valet. EU-politik är också politik. Jag röstar Pirat.

  6. Majestatispluralis,

    Jag tycker att valhemligheten är central, men om man är ute och propagerar för ett parti har man rimligtvis röjt sin anonymitet, men väljer man då att inte berätta vem man är blir det bara larvigt.

    Stå för era åsikter istället – annars blir det ju helt omöjligt att granska vilka ni är. Ni kan ju vara vilka hemskheter som helst som står bakom Piratpartiet om ni inte berättar vilka ni är.

  7. Ping: Piratpartiet gör skillnad « Ord av Jerry

  8. Eu parlamentet är inte sveriges riksdag.

    Inga svenska parlamentariker ha någon direkt inverkan på röstresultaten då våra parlamentariker utgör en försumbart liten del av de totala rösterna.

    Det en parlamentariker däremot kan lyckas med att dela med sig av nya synsätt till politiker som inte förstått frågorna de röstar om. Och enfråge parlamentariker är snarare regel än undantag. De flesta parlamentariker driver enstaka frågor och följer gruppens rekommendationer i övriga. PP verkar dock vara de enda som kör med öppna kort gällande det.

    Jag föredrar att rösta på ett parti som man faktiskt vet var man har istället för ett som skulle kunna kohandla bort vilken fråga som helst på sitt valprogram för att få igenom en annan. En sosse skulle till exempel kunna rösta igenom vilken lag som helst om de i gengäld säkrar ett ja för europeiska kollektivavtal. Då jag tycker den viktigaste frågan är att sluta rösta igenom lagar som bryter mot Europakonventionen om mänskliga rättigheter så vågar jag inte ta risken att den frågan kohandlas bort.

    Ni som håller med mig men tänkt rösta på ett gammelparti kan gärna ”utnyttja ångerrätten” och rösta på piratpartiet.

  9. Idéerna är viktigare än vem som framför dem. Om man framför kritik mot en viss person, då är det rimligt att även ge sig själv till känna, men i övriga fall tycker jag inte att det tillför någonting. Om Mexonat heter ”Göran Fransson” eller ”Rickard Nordmark”, vad spelar det för roll?

  10. Ping: adventskalendern :: Rick Falkvinge (Piratpartiet) kallar sig ultrakapitalist :: June :: 2009

  11. John, han skriver även att han är en massa andra saker än ultrakapitalist, hur är det med läsförståelsen? (eller klarade du inte av att hitta artikeln från fokus?) Att försöka sätta PP på höger/vänsterskalan är ganska dödfött då representanter från hela skalan finns i PP.

    Jag är övertygad om att alla som redan röstat pirat känner sig nöjda och oavsett hur mycket de andra partierna kommer med (oavsett om det kommer direkt från partierna eller via partiernas gammelmedier) så är förtroendet för dessa långt om länge förbrukat.

    Ja juste, om du inte vill att anonyma skall posta, är det enkelt fixat med ett klick, men som du har det nu får du nog vänja dig vid att erat bodströmssamhälle inte räcker ut överallt och folk kan än så länge vara anonyma.

  12. re John Johansson:

    Jag skulle vilja vara icke-anonym – men jag törs inte. Jag författar filmmanus och mina chefer sitter i LA. Jag kan inte sälja ett enda manus om de visste att jag vill sänka deras löner (och höja min egen!) genom att rösta på Piratpartiet. Att vara anonym är för mig enda chansen att säkra min och min familjs framtid. Då jag har skapat tusentals verk skulle alldeles för många ifrågasätta min politiska ståndpunkt och få skulle fortsätta arbeta med mig. Dock är jag övertygad om att vår upphovsrättslagstiftning måste ändras, eftersom den idag endast skapar franchises och revenuetänkande, istället för direkta löner vid försäljning av t ex manus. Detta skadar oss upphovsmän och ger våra chefer enorma pengar. Piratpartiet kan ändra på detta och ge oss konstnärer ordentligt betalt.

    Jag tycker inte Socialdemokraterna är särskilt tydliga alls. Innan valet 2006 så skulle de inte stödja några repressiva lagar angående t ex upphovsrättsskyddet – och FRA-lagen var inte något S ville ha. Men de röstade igenom både FRA och IPRED. För ett par dagar sedan sa Sahlin igen att IPRED skulle bort.

    Så här är det med Socialdemokraterna mest hela tiden tycker jag. Så fort någon fråga är på tapeten så tar s chansen att säga ”så tycker vi också!” – men efter valet så har de helt ändrat sig.

    Så är förvisso även Moderaterna – men jag röstar inte på dem heller.

  13. Angående Falkvinges uttalande:
    Jag tycker du ska läsa hela citatet innan du säger att Piratpartiet är ett högerparti. Det har du uppenbarligen inte gjort.

  14. John: Uppfattar jag dig korrekt om du menar att man borde behöva legitimera sig för att få lov att uttrycka sin politiska uppfattning?

    /Saoshyant (som egentligen heter något annat)

  15. Det blir bara fåning när du rivet ut ett ord, ”ultrakapitalist”, ur sammanhanget. Om du har läst hela artikel är han även ”digital kommunist”…

  16. Oj vilken känslig fråga…

    Låt mig börja med anonymiteten som vissa av er är inne på.

    Jag tycker det är fullkomligt självklart att man har rätt att vara anonym i alla lägen, MEN det BLIR svårare att ta er på allvar när ni gör det. Bakom anonymitetens skynke kan ni ju säga precis vad ni vill och ändå visa att ni inte är beredda att stå för det. Hur seriöst ska man då ta det ni säger? Jag tar er inte ett dugg seriöst – alls!

    Sen några andra argument som förs fram:

    För det första: Frågan om det spelar roll att rösta som bland annat Stefan Trolle är inne på.

    Svaret är ”JA, det spelar roll”. Att säga att vi har en ”försumbart liten del” av det totala antalet parlamentarikerna är som att åka till Gotland och säga att de inte bör delta i valet därför att Stockholm och Göteborg är så mycket större. Det blir konstigt – självklart spelar det roll vad vi i Sverige röstar på, och tycker man inte det bör man väl i så fall anstränga sig ÄNNU mer för att påverka de andra i Europa, inte bara lägga sig platt.

    För det andra – är Piratpartiet ett högerparti? Svaret är så klart ja! Utser man en partiledare som är ultrakapitalist är man ett högerparti. Sen behöver inte det vara fel, men då ska man vara tydlig med det.

    Just nu ser jag bara ett gäng anonyma prickar som inte törs stå för vilka ni är – det är omöjligt att ta er på allvar.

  17. Och Conny T – ”digital kommunist” är ett larvigt ord. Vad tycker han om klassamhället, det är det centrala för mig, och där är ultrakapitalist ett tydligt ord.

  18. Ett desperat gripande efter halmstrån från dig John.

    Vad tycker du själv om FRA-lagen ? Varför röstade sossarna igenom den ? Jag vill gärna veta varför sossarna kämpade för en lag som hade platsat i DDR.

  19. Bengt,

    Ska du skriva bör du kanske hålla dig till sanningen? Socialdemokraterna röstade MOT FRA-lagen och har också sagt att vi ska riva upp lagen om vi vinner valet 2010.

  20. Ping: I morgon är en annan match | Haninge Posten - Blogg

  21. @John
    För mig är det uppenbart att du vill misstolka Rick när du säger att ”digital kommunist” är ett ”larvigt” ord men du tar ”ultrakapitalist” på fullt allvar. Du VILL läsa in annat i detta än vad avsikten var – det är väl rätt uppenbart!?

    Lite komiskt att alla vänsterbloggar skriver att PP är ”höger” och alla höger-bloggar skriver att PP är vänster… Hmmm vad kan det bero på…? 😉

  22. Ping: “Signerat Andreas Sjölander” » Blog Archive » Fortfarande tiger (M) och (KD) om samarbetet med fascisterna…

  23. Ping: Välfärd OCH demokrati – inte Piratpartiets ‘ultakapitalism’ « Nemokrati

  24. John. Läst igenom några av berättelserna som vi länkar till från projektet Piratpartister.se – då ser du att Piratpartiet rymmer alla typer av åsikter i andra frågor. Jag själv hör hemma någonstans till vänster om mitten, andra långt ute på vänsterkanten, andra har röstat borgerligt i hela sitt liv och några är riktiga ultraliberaler.

    Det som förenar oss är frågorna om tankefrihet och yttrandefrihet och en övertygelse om att dessa måste sättas i första rummet. Där hittar du också en kärlek och omsorg om det stora frihetsprojektet Internet, som den nuvarande och den föregående majoriteten inte alls förstår sig på att vara med och skydda.

    Vi röstar pirat för att ni ska få hjälp att få tillgång till dessa frågor igen. Ni har glömt bort dem alldeles för länge.

    Min röst lades för en dryg vecka sedan. Och den ligger fast.

  25. För det andra – är Piratpartiet ett högerparti? Svaret är så klart ja! Utser man en partiledare som är ultrakapitalist är man ett högerparti. Sen behöver inte det vara fel, men då ska man vara tydlig med det.

    Så om ett parti utser en homosexuell partiledare så blir partiet automatiskt en gren av RSFL, eller vad? För det första så spelar ju partiledaren ingen roll i detta val eftersom man väljer kandidater till EU-parlamentet och Falkvinge sannolikt inte kommer vara en av dem som skickas dit. För det andra så är det inte helt konstigt att det är någon som vill se så litet statlig inblandning i ekonomin som möjligt som vill se detsamma när det gäller kommunikationsfriheten och särintressens inverkan på lagstiftningen. Eftersom PP inte tar ställning i ekonomiska frågor så ser jag inte det som något problem. Det är väl bara vackert att människor från vänster och höger kan enas om vissa grundläggande demokratiska värden. Om något så ligger ju PP med sin läkemedelspatentpolitik åt vänster.

    Tidningen The Economist har anonyma skribenter. Tycker du att det gör att man inte kan ta tidningen på allvar? Att ”stå för sin åsikt” kan ha flera olika betydelser. För mig är att ”stå för sin åsikt” att kunna argumentera för den och försvara den. Det ser jag som viktigare än att bara under riktigt namn framföra tyckanden som man har svårt att motivera. Det senare är vad vi ofta ser politiker göra.

    Precis som Mexonat skriver så har vi som jobbar ihop med folk som kategoriskt vänder sig mot alla typer av upphovsrättsreformer svårt att uttala oss fritt.

  26. Tor,

    Politiska partier handlar om åsikter och värderingar. Homosexualitet är varken en åsikt eller värdering – det är en sexuell läggning eller om man så vill, en kärleksinriktning.

    Jag tycker Piratpartiets seriositet faller på din argumentation – ni tar inte ställning till ekonomisk politik? Nähe? Är inte de frågorna extremt viktiga? Vill ni ha ett låg- eller högskattesamhälle? Vill ni att samhället ska utjämna villkoren människor emellan, eller öka dem?

    I och med att ni envisas att inte ge några besked i hur ni tycker i vissa frågor måste ni berätta vilka ni är så att man kan granska er. Hur nu beslutsfattandet sker i ditt parti, det förstår inte jag.

Kommentera

