Gratis sjukvård vid blodgivning?


Nu går Moderaterna i Örebro läns landsting ut och föreslår gratis sjukvård för blodgivare. Jag vet ingenting om ett sådant förslag, vad det skulle kosta och innebära i praktiken, men rent spontant känns det som ett lite underligt förslag.

Jag är blodgivare, eller egentligen plasmagivare. Även om jag har varit direkt usel på att ge plasma nu på sistone, vilket jag lovar ska ändras på direkt efter valet den 7 juni, så tycker jag att det är mycket viktigt att alla friska personer som inte är spruträdda går och ger blod. Alla har tid, om så bara en gång varje kvartal, eller som jag när jag var som ”mest aktiv”, en gång varannan vecka.

I grund och botten tycker jag att alla förslag som gör det mer lukrativt att ge blod är bra. Givetvis får det inte kosta hur mycket som helst, men vi behöver mer blodgivare, det är något som är klart.

Men just gratis sjukvård vete tusan om det är ”the shit” för att öka blodomloppet hos svenskarna. När jag väl är och ger blod eller plasma tvingas jag fylla i en rätt så fullständig hälsodeklaration på att jag bland annat är ”fullt frisk”.

Jag är fullt frisk (peppar peppar), och sista gången jag var på en vårdcentral för egen del var när jag gjorde civilplikten och behövde ett intyg att jag hade feber. Det är tio år sedan. Att man är ”fullt frisk” är alltså ett krav för att gå ge blod. Och för vilken fullt frisk person är ett löfte om gratis sjukvård något extremt lockande? Jag går väl inte till sjukvården om jag inte är sjuk, och är jag sjuk så vill jag väl givetvis betala så lite som möjligt men jag tänker inte låta bli att gå dit för att det kostar något, eller gå dit ”lite mer” för att det inte gör det.

Och för dem som verkligen skulle ”tjäna på” gratis sjukvård, alltså de som besöker sjukvården ofta, lär väl inte blodgivning vara en särskilt aktuell grej ändå va?

Men jag vet inte – kanske är förslaget bra som sagt, men jag vill nog att Kent utvecklar det hela lite mer innan jag ger honom rätt.

6 thoughts on “Gratis sjukvård vid blodgivning?

  1. Men oj! Kan du vara så ödmjuk och trevlig i dina argument!? 🙂 Bra skrivet!

  2. Ja du, John. Jag har också gått med samma tankar, att man borde få något mer när man ger blog (jag ska själv lämna på måndag trots valrörelsen – det är ju blodbrist nu!!!) Men alla de som inte får lämna, typ homosexuella män eller de som byter sexpartners oftare än var 3:e månad. Då får inte dom gratis sjukvård. Förrut gick jag så långt att jag tyckte att alla som inte lämnar blod av ren lathet heller inte borde få blod. Jag är själv lite spruträdd och svimmar när jag lämnar blod. Men jag gör det i alla fall. Som att rädlsa är något som borde hindra en? 😉 Men det är nog bra som vi har det nu, en biobiljett och några frimärken i present för 4 dl blod.

  3. Hela den ideen är väldigt otydlig än så länge, så därför blir det svårt att ta ställning! Ska bli kul att höra mer! sPÄNNANDE BLOGG!

  4. Ett par pockets? 🙂 jag var faktiskt duktig idag och sparade mina 40 kr till ett annat tillfälle så jag kan köpa något riktigt dyrbat. Men i Stockholm hade dom faktiskt frimärken på blodcentralen…ifall man hade glömt att köpa liksom…

Kommentera

