Staffan ”Obama” Werme


Tydligen blev två folkpartister attackerade när de delade material i centrum i lördags. Sådana attacker är för jävliga och skadar demokratin. Till de två politiker som drabbades vill jag egentligen bara säga: ”Stå på er, kom tillbaka, ge er inte!” Till den/dem som attackerade vill jag bara säga: ”Väx upp!”. Demokratin tar skada av folk som försöker förstöra möten/demonstrationer/materialutdelningar – jag vill ha en stark och vital demokrati!

Jag fick ett av dessa flygblad i min hand när jag fredligt spatserade omkring på stan med min flickvän och hennes familj. Flygbladet var prytt av min kollega Staffan Werme. Ett riktigt fint flygblad faktiskt – detta gjorde Folkpartiet riktigt bra utan ett enda stavfel vad jag kunnat hitta. Roligt!

Jag gillar texten på foldern mycket. Att Örebro kommun i kristiderna vi nu går igenom har en kommunstyrelseordförande som vill fly till Bryssel gör mig dock lite orolig, men jag försvarar Staffan Wermes rätt att kandidera; att pröva sina vingar liksom.

Mitt favoritstycke återfinns på baksidan. Det är Staffan som talar till oss. Som talar till mig:

Du och jag kan göra skillnad.
Du och jag kan betyda skillnad för världen och klimatet.
Det finns en framtid.
Vi kan förändra och det finns hopp!

Du och jag liksom. Vi kan förändra världen. Det är lite Obama över det hela. Det är stort. Man dras nästan med.

Om Staffan Werme blir Europaparlamentariker, vem blir då kommunstyrelseordförande i Örebro? Det är en spännande fråga. Vem får spara 551 miljoner kronor på tre år medan Staffan Werme räddar världen. Det återstår att se.

Kommentera

