En Mac Beer med plusmeny tack!


Nu har McDonald’s sökt, och fått, tillstånd att servera starköl på en av sina restauranger – den på Arlanda flygplats.

Jag kan tycka att beslutet i Socialnämnden i Sigtuna kommun är korrekt – jag har svårt att se varför McDonald’s ska behandlas annorlunda än andra ”restauranger” ur ren myndighetssynpunkt. Givetvis kan man hävda att McDonald’s är särskilt frekventerad av barn, men i exempelvis Örebro har alkoholtillstånd givits till restaurangen på IKEA som ju också är välbesökt av barn och unga, så jag kan inte riktigt se varför Socialnämnden borde säga nej.

Däremot tycker jag att det är beklagligt av McDonald’s att servera starköl. Även om McDonald’s är en jävla skitrestaurangkedja har man ändå vissa inställningar som är vettiga. Inställningen till alkohol tycker jag är en sådan.

Argumentet att mest är vuxna som besöker McDonald’s på Arlanda tycker jag är dåligt. Dessutom tvivlar jag på att det är helt sant, men även om det skulle vara så – ska då inte McDonald’s på Centralstation i Stockholm söka?

Jag hade hoppats, och förväntat mig, mer av McDonald’s. Jag tycker vi behöver fler alkoholfria miljöer i samhället och detta är definitivt ett steg i fel riktning.

Kommentera

