Olämplig att utöva vigningstjänsten – jo, minst sagt!


En präst har ”föreslagit” och också haft sex med en sörjande kvinna som förlorat sitt barn. En kvinna i chocktillstånd som kommer till prästen för själavård, men han föreslår istället sex.

Domkapitlet i Lund tycker att detta är fel och kommer med den dräpande kritiken att mannen är ”höggradigt olämplig att utöva vigningstjänsten”.

Jag bryr mig inte vilka som har sex med vilka. Jag bryr mig inte att präster är otrogna. Jag bryr mig inte att de pratar om moral och sen agerar omoraliskt. Jag bryr mig inte om att präster beter sig som svin. Dock tycker jag att svinighet är fel, och det är också fel att utnyttja utsatta människor.

Men det jag blir arg över är att ”folkkyrkan” i praktiken låter det ske (för det är ju inte första gången som präster gör fel utan att kyrkan tar tag i det hela med krafttag, Svenska kyrkan, folkkyrkan, är ju för övrigt Sveriges sämsta arbetsgivare enligt undersökningar). Visst agerar man kanske rätt i just detta enskilda fallet – det finns ingen anledning att döma folk när jag inte vet alla omständigheter – men som sagt, kyrkan har ett stort problem i att hantera sin personal och antalet nyheter om missförhållanden i kyrkan duggar tätt.

Jag är ju inte medlem i kyrkan, men jag menar att medlemmarna måste se till att det blir ändring på alla missförhållanden. Kanske genom att gå och rösta i kyrkovalet i september på ett parti som slåss för arbetsrätt och en human kyrkopolitik.

One thought on “Olämplig att utöva vigningstjänsten – jo, minst sagt!

  1. I kyrkovalet är det viktigt att rösta på ett opolitiskt alternativ. Bland annat för att de politiska partierna i kyrkomötet sammarbetar och håller dörren öppen för sverigedemokraterna.

    Rösta på ett opolitiskt alternativ!

Kommentera

