På tal om tomhet?


Kent Persson gav oss socialdemokrater mer valuta för våra pengar förra veckan när han på sin blogg lyfte upp vår annons. När sedan radion också lyfte fram den i en lång intervju med Lena Baastad kan man väl säga att vi fick hyfsad utdelning av våra pengar. I stort tror jag att det beror på ett intresse för socialdemokratisk politik, Lena Baastad och Jonas Karlsson (och kanske gjorde den som utformade annonsen åtminstone något rätt också). Kort sagt – vi fick bra uppmärksamhet, bland annat tack vare Kent! Även om han påstod att annonsen var ”utan innehåll” så lyckades han i alla fall hitta inspiration till ett blogginlägg och radion hittade inspiration till ett bra inslag.

Jag undrar hur uppmärksammad Folkpartiets annons blir idag, men för att återgälda högerkoalitionens uppmärksammande av vår annons vill jag göra det samma för dem, som den chevaleriske gentleman jag är. Jag vill börja med att uppmärksamma Linda Axäng. Vet du inte vem hon är så är du nog inte ensam, det vet jag knappt heller, men hon är inte Folkpartiets högste namn i landstinget i alla fall. Men kanske tyckte Folkpartiet att vinkeln blir så dålig av att ha två män på bild (ty Folkpartiets högste landstingspolitiker är en man) att man valde henne istället. Så är verkligheten sämre än bilden får man frisera.

Linda Axäng vill i alla fall att vi ska rösta på Folkpartiet för mer valfrihet. Det är ett politiskt argument, ett dåligt sådant, men ändå ett politiskt argument.

Vid sidan av Linda Axäng finns så klart Staffan Werme. Och han ber dig rösta på Folkpartiet i ”kommunen” (undrar vilken, Lindesberg kanske?) på grund av ”det starka ledarskapet”. Jag menar – vad i helsicke är det för ett argument?

Samma dag som 23 arkitekter går till angrepp på högerkoalitionen för att rusa fram med torgbyggnationerna så att de ska hinna invigas innan valet 2010 hyllar Staffan Werme sig själv för sitt ledarskap? Samma dag som Staffan Werme beskylls av en medborgare i Örebro för att ”klappa oss på huvudet” hyllar han sig själv för sitt ledarskap. När två folkpartistiska kommunfullmäktigeledamöter har lämnat kommunfullmäktige, uttryckligen på grund av eller efter kritik mot Staffan Werme hyllar han sig själv för sitt ledarskap. När det sitter en förste vice ordförande i en kommunal nämnd som fryses ut av Folkpartiet i Örebro hyllar han sig själv för sitt ledarskap.

Har Folkpartiet i Örebro ingen politik? Har de bara Staffan Wermes ledarskap? I så fall är de inte bara illa ute (Folkpartiet fick 2,5 procent i den senaste opinionsundersökningen som mäter lokala siffror). I så fall upplever de en katastrof!

4 thoughts on “På tal om tomhet?

  1. 2 folkpartistiska ledamöter skriver du, blir som folkpartist väldigt nyfiken på vilka då? Du verkar känna till saker om min fullmäktigegrupp som jag inte gör

  2. Sist jag hade kontakt med Georg (i fredags) var han i allra högsta grad en del av folkpartiet och vår förtroendemannagrupp. Att han valde att inte sitta kvar i KF hade helt andra orsaker. Du kanske har missat att han är vice ordförade i gymnasienämnden och ersättare i programnämnden?

    Det är klädsamt att hålla sig till sanningen John…

  3. Ja du Ina, det är ett av mina mantran.

    Om du läser ordentligt vad jag skriver så skriver jag (fetlägger här för tydligheten):

    ”När två folkpartistiska kommunfullmäktigeledamöter har lämnat kommunfullmäktige, uttryckligen på grund av eller efter kritik mot Staffan Werme hyllar han sig själv för sitt ledarskap.”

    Georg Barsom var en av de allra hårdaste kritikerna mot majoritetens dåliga västerarbete, stundtals hårdare än oppositionen. Det är det jag för fram – nu har han avgått.

    Och det är ett faktum och 100 procent sant – de två kommunfullmäktigeledamöter som i hårda ordalag har kritiserat majoriteten i Örebro och Staffan Werme i synnerhet har sedan avgått.

Kommentera

