John goes spa – eller berättelsen om hur en man får sina ögonbryn plockade


Helgen spenderades som sig bör med Lena vilket i sig alltid är en garant för en bra och trevlig helg. Men denna helg blev liksom lite extra bra och trevlig – den spenderades nämligen på Siljansnäs hotell och spa utanför Leksand.

På fredagen anlände vi efter en vacker tågresa genom Bergslagens snö- och vinterlandskap till Leksand vid 13-tiden. Först hade ett halvtimmesstopp i Borlänge avhandlats där varsin hamburgare åts. Hamburgaren köptes av en man som tydligen inte gillade kunder (klockan var tolv och det var inte en kotte inne i restaurangen). I och med att vårt tåg skulle gå om tjugo minuter bad vi att ta med maten och jag frågade om hamburgarna blev färdiga inom kort då vi skulle med på tåget. Det oerhört elaka svaret blev: ”De blir klara snabbare om du betalar snabbare”. Elakt.

Men som sagt, väl framme i Leksand blev det stadsbussen upp till Siljansnäs, en liten trevlig by någon mil norr om Leksand på väg mot Mora. Lena hade från hotellet hört att när vi var framme med bussen hade vi en tjugo minuter lång promenad framför oss – något som inte stämde. Promenaden, och vi gick inte fort i och med att det var halt och en uppförsbacke utan dess like, tog trevliga fem minuter istället.

Hotellet var mycket fint – ett rött hus på tre plan med en stor balkong/altan som vätte ut mot Siljan och ett stort snötäckt fält. Utsikten gick verkligen inte av för hackor!

Efter att ha bytt om till morgonrock tog vi varsin kopp kaffe och god kaka. Sen gick vi ner till relaxavdelningen där vi skulle få våra första behandlingar.

Min var en helkroppsmassage. Aldrig i mitt liv har jag blivit masserad av någon som ”kan det”. Innan min massage började var jag lite nervös för att det skulle vara en läskig person som skulle ta på mig, men det var en bastant gotländska kring de övre 50 som var så varm och go så. Det var riktigt trevligt och när hon tryckte och drog, kramade och masserade.

Efter massagen satte jag mig nån minut i relaxavdelningen igen innan behandling två påbörjades. Nämligen ansiktsbehandling.

Jag har ett mycket ”vänt” ansikte. Vackert rent utav. Som en soluppgång över undersköna nejder. Och aldrig har jag behandlat det – det bara är så. Men nu var det ansiktsbehandling som gällde.

Efter att ha blivit ombedd att klä av mig (!) bäddades jag in i varma täcken och filtar. Tjejen, en betydligt yngre tjej än massagekvinnan, sade sedan, när jag låg där inbäddad och orörlig, att först på en ansiktsbehandling brukar jag plocka ögonbryn.

– Haha, sade jag, det kan du ju hoppa över den här gången!
– Tycker du? Ja, jag får aldrig plocka på min kille men i Stockholm är det många killar som låter plocka sina ögonbryn!
– Aha, ok sa jag, ja men kör på då!

Och sen plockades det. Och den smärta som ögonbrynsplockande åsamkar en människa går inte att beskriva i ord. Speciellt inte vid utkanten av ögat där huden är som tunnast. Där rann tårarna när hon, visserligen mycket professionellt, lät brynen flyga.

Efteråt insmordes min nuna i gud så många krämer och masker och peelingar och jag vet inte allt. Tydligen har jag blandhy vilket innebar att tjejen lockade mig att inhandla en ansiktskräm avdelning dyrare slaget. Jag vet inte, men jag tycker det ska bli trevligt att börja använda en dagkräm. Det gör min flickvän också. Och säkert alla andra tjejer. Och så stockholmskillarna. Storstadspojken. Daniel Westling. Och jag – Örebropojken.

När min behandling avslutats gick jag upp till Lena som satt och myste vid den öppna spisen. Efter ett tag gick vi ner till utomhusjacuzzin från vilken vi hade en underbar utsikt ner över Siljan i mörkret. Helt sjukt najs! Och sen var det trerättersmiddag.

Sparrissoppa, laxfilé och chokladcheescake med chokladglass. Och till det ett gott vin. Det är en fredagkväll det.

Sen spöade Lena mig i biljard. En gång. Två gånger. Tre gånger. Jag har ingen ursäkt.

När vi vaknade utvilade på lördagen gick vi ner till frukostbuffén. Lyxigt, mysigt och gott. Jag åt för två.

Därefter var det kurbad. Jag och Lena badade i varsitt badkar som det strömmade i, bubblade i, vågade i. Jag hade typ nån sorts olja som skulle verka avslappnande och avslappnad blev jag. Det var helt enkelt, också det, underbart skönt!

Sen gick jag på fotbehandling och handmassage. Återigen gotländskan. Jag tror aldrig jag haft så lena fötter som idag – halkar nästan på sandpapper.

Lunchen på lördagen bestod av god pasta med sås.

På eftermiddagen hade vi ny tid i utomhusjacuzzin. Nu med ett trevligt par från Enköping. Han var polis vilket var läskigt. Hon forskade om cancer vilket var läskigare. Men de var trevliga.

Efter några timmars mysande, läsande och bara varande var det middag.

Denna gång räkcocktail, viltsvinsinnerfilé och pannacotta med blåbär och riven vit choklad. Inte riktigt det jag äter till vardags, så att säga! Skitgott även det!

Sen tog vi varsin drink och satte oss ner med Enköpingsparet och såg Malena Ernman vinna melodispektaklet. Jag fick en kalldusch som höll på Molly Sandén som bara lyckades skrapa ihop två poäng. Sjukt orättvist och fel!

Sen spelade vi fyra biljard. De vann. En gång. Två gånger. Jag har ingen ursäkt.

Och dagens förmiddag var också den ljuvlig. Lång frukost, läsning vid brasan, och sen en underbar utestund i solen i typ 25 plusgrader och gnistrande snö. Helt sjukt gott. Ett par matcher biljard blev det också. Lena vann. En gång. Två gånger. Tre gånger. Jag har ingen ursäkt! Av typ tio biljardmatcher jag spelade under helgen vann jag exakt noll! Jag har ingen ursäkt.

Till sist bjöds vi på en tomatsoppa som nog kocken tappat både cayennepepparkaret och alla andra kryddkar hon ägde i. Men sjukt gott var det, men än en gång rann tårarna!

Sen var det bara en bilfärd till tågstationen i Leksand för en hemresa som kom allt för snart. Helgen hade gärna fått fortsatt.

En underbar helg med tjejen man är kär i – vem kan njuta mer?

2 thoughts on “John goes spa – eller berättelsen om hur en man får sina ögonbryn plockade

Kommentera

