Kärlek på undantag?


Ingrid Fromell är en kvinna som ibland går mig på nerverna. Hon skriver till 99 procent sakligt och ”fint”, men dock med något sorts liberalkonservativ åsiktsinnehåll som gör att jag inte håller med om vad hon skriver. Sen klämmer hon in, i den där sista procenten, någon helt absurd tanke som, jag vet inte, liksom är tagen helt ur luften.

I dagens Nerikes Allehanda skriver hon på ledarsidan, på tal om äktenskap även för samkönade par:

Å ena sidan hävdar de [alltså de homosexuella, min kommentar] att de är helt normala och likvärdiga med de heterosexuella, å andra sidan kräver de en uppmärksamhet långt utöver den som de heterosexuella får. Det är pridefestivaler och oräkneliga filmer där HBT-problematiken behandlas (HBT betyder homo-, bisexuell och transvestist) [vilket inte är riktigt sant, i och med att det betyder homo- bi, och transperson, då transperson innefattar alla transsexuella läggningar, bland annat transvetism och transsexualitet, min kommentar ånyo]. Den vanligast förekommande attraktionen – den mellan man och kvinna – har kommit på undantag. Det är synd tycker jag.

Det är en sådan text som när jag läser den vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Troligtvis både och.

Menar kvinnan på fullt allvar att den heterosexuella kärleken ”kommit på undantag”? Att det görs ”oräkneliga filmer där HBT-problematiken behandlas”? Vaddå för jäkla problematik? Vaddå behandlas?

Har Ingrid Fromell inte sett en enda romantisk hollywoodrulle i sitt liv? Jag kan räkna upp kanske en handfull filmer om homosexuell kärlek som jag har sett, men ett hundratal filmer som ”behandlar den heterosexuella kärleksproblematiken”, för tro mig – efter alla otrohetsfilmer, kärlek-på-håll-filmer, otillåten kärlek och så vidare, som jag har sett vågar jag påstå att den heterosexuella kärleken är mer än väl uppmärksammad och belyst och förmodligen också minst lika problematisk.

Kommentera

