Vecka 3


Måndag
När den gamla veckan var slut och den nya började begav jag mig över ett kallt Stortorg (det är det jag har att gå för att ta mig till jobbet) till Rådhuset och inledde den nya arbetsveckan. Nu var även Peter tillbaka vilket alltid är ett lyft för stämningen på jobbet.

Jag, Peter, Ullis och Björn började med att sätta oss och planera veckan. Därefter träffades hela oppositionskansliet (socialdemokraterna och vänsterpartiet) för diskussioner. Vi har ett mycket gott samarbete och alltid högt till tak vilket är roligt och stimulerande! Två partier, ibland flera åsikter, men under två år inte ett bråk. Det känns positivt inför 2010.

Eftermiddagen blev intensiv (som veckan i övrigt) men jag hann få mycket gjort. Vid 17 var det gruppmöte med Social välfärd där vi gick igenom ärendelistan inför mötet på onsdag. Efteråt satt jag en halvtimme tillsammans med Torgny Larsson och Ylva Wessman, oppositionens ledare i de båda socialnämnderna och diskuterade skrivningar inför socialnämndernas budget.

Hemma cirka 19.

Tisdag
Även om jag mest jobbar med kommunfullmäktige och programnämnden hjälps vi åt med kommunstyrelsen där frågorna är allt från förskola till äldreomsorg, näringslivspolitik till trafik- eller miljöfrågor. På tisdagsförmiddagen jobbade jag bland annat med ett par ärenden till kommande kommunstyrelsesammanträde. Återstår för vår grupp att sen ta ställning.

SSU Örebro läns ombudsman kom upp en snabbis på förmiddagen och störde mig enormt! Nej, men han är alltid välkommen – eller åtminstone ibland!

Vid 14 var det sammanträde med Nämnden för funktionshindrade. Inga större ärenden på dagordningen (eller jo, egentligen borde det ha varit det – budgeten bereddes (diskuterades) men någon direkt diskussion blev det inte). Jag ställde frågan till Maria Magnusson varför majoriteten envisas med att skriva i sin budget att ”nya verksamheter” ska prövas om huruvida de ska upphandlas (gå ut på privat drift) eller inte. Detta trots att kritik kommer från brukarorganisationer, ansvariga tjänstemän och från oss i oppositionen. Men utan att egentligen svara konstaterade bara majoriteten att så skulle det minsann stå. Från oppositionen kommer ett annat yrkande, var så säkra!

Promenerade sen till Rosta och Lenas kompis för att möta Lena. Vi gick i sin tur för att prova Pizza Hut som ligger borta vid Solhaga. Jag skojar inte om jag säger att vi där möttes av världens förmodligen mest stressade servitris. Så fort vi kom in fick vi beställa och sen gick det i en jäkla fart. Innan vi ens hade hunnit äta upp ville hon ta tallrikarna, fråga om desert och ta betalt. Jag åt, som en del i min nya monstruöst minimala diet, en mager pizza (vilket kan låta som en paradox men den var bättre än alla alternativ).

Sen hempromenad till Lena via Willys.

Onsdag
Promenerade från Lena till jobbet på cirka 35 minuter. Väl där skrev jag lite till socialnämnderna och fortsatte med kommunstyrelsegrejerna. Skrev också ihop en krönika till Karlskoga-Kuriren (en förlängning av mitt tidigare EU-inlägg).

Vid 14 började programnämndssammanträdet och då hade vi redan i oppositionen pratat nån timme om olika yrkanden och så. Programnämnden gick fort och inga direkta ”bråk” uppstod.

Efter mötet gick jag ner till Socialdemokraternas lokal där ett lokalt EU-möte började klockan 17.30. Lars Johansson, EU-ombudsman för Socialdemokraterna ”i vår del av landet” var på besök och pratade om det som är aktuellt inför Europaparlamentsvalet den 7 juni. Alltid roligt att få prata EU med partifolk!

Hemma cirka 20.00

Torsdag-Fredag
Torsdagen och fredagen spenderades med Socialdemokratiska kansliet i Eskilstuna. Varje ”terminsstart” har vi ett planeringsinternat där vi går igenom vad som ska hända och lite så. Denna vår blir speciell då Jonas Karlsson åker till Thailand i morgon för att tillsammans med Emma hämta hem sin lilla son, vilket kommer innebära att han är borta en del. Pappaledig ska även Peter vara framåt våren då det givetvis blir valrörelse i full fart!

Spännande och roligt ska det bli!

Kommentera

