We are connected…


”Six degrees of separation” är ett fenomen som jag fått kunskap om via Facebook. Tanken är att vi alla människor är ett steg från varenda människa vi känner och två steg från människor som vet vem vi är genom andra och att vi alla på så sätt är i genomsnitt ”sex steg från alla människor på jorden”.

Jag roar mig ibland (jaja, jag är lättroad) att skriva in ett namn i Facebook – vilket som helst, typ Anna Andersson – för att sen klicka mig helt på måfå via hennes/hans vänner och ser hur lång tid, eller hur många jag måste klicka bort innan jag får fram en gemensam vän till oss. Det har faktiskt skett en eller ett par gånger att jag fått fram en gemensam bekant bara genom att klicka.

Det får en ju att känna sig lite trygg de stunder man bara vill ha någon att prata med. Men också lite orolig – för man vet ju inte vad folk pratar om en när man inte hör… 😉

Kommentera

