Inför postfack vid ytterdörren för bövelen!


När jag var och tittade på min lägenhet för första gången var det en mycket speciell herre som gjorde mig och min kompis sällskap. Han var den som skulle visa husets, och lägenhetens, alla fördelar.

En av ”fördelarna” – och kanske ska det klassas som en sådan – var att huset inte skulle utrustas med postfack vid ytterdörren utan jag skulle få min post uppburen till min egen lägenhet.

För mig är det ingen direkt uppoffring att få min post till en låda vid ytterdörren. Varje dag passerar jag den åtminstone en eller ett par gånger. Jag inser att det finns människor som på grund av ålderdom eller funktionsnedsättningar inte tycker att det är lika enkelt, men även de människorna passerar oftast sina ytterdörrar (eller har redan hjälp av olika slag).

Jag tycker nämligen att det borde vara en självklarhet att brevbärare inte ska behöva springa i höghus eller flervåningshus och dela ut posten – det borde räcka att lägga den i brevfack vid ytterdörren. Nu ser jag till min glädje att brevbärnarna intensifierar sin kamp för att också få igenom det. Jag stöttar dem helhjärtat!

3 thoughts on “Inför postfack vid ytterdörren för bövelen!

  1. Problemet är väl att det sällan finns en fikaautomat i anslutning till entrén … 😉

  2. Men tidningsbuden då?

    Vad är det som skiljer tidningsbuden från brevbäraren? Varför ska brevbäraren slippa springa i trappor när tidningsbudet kommer att få fortsätta med det. Förövrigt är tidnigsfacken vid dörren hopplösa.Förösk vika ihop helgutgåvan av DN eller Svenska dagbladet på tre och knögla ner det i ett fack på 12×12 cm samtidigt som du balanserar resten av trappuppgångens tidningar. Det går snabbare att köra ner det i brevinkastet.

  3. Susanna,

    Bra fråga – jag vet inte varför det är så. Skulle förmodligen bli ett ännu större ramaskri om man måste gå ner på morgonen och hämta tidningen för att sen gå upp till lägenheten för att läsa den igen.

    Dessutom betalar ju jag för min tidning – ett ganska högt pris också. Men visst – de pengarna går ju inte till tidningsbuden!

    //J

Kommentera

