Nej till nyårssmällare!


Jo, jag tycker att det kan vara häftigt att stå under ett rejält fyrverkeri och titta. Men ja, jag hade också klarat mig utan det.

För kanske 15-16 år sedan, när jag var 11-12 år, hade jag en nära-döden-upplevelse när ett så kallat ”Tigerskott”, en med dåtidens mått mätt kraftig smällare, fick fnatt och fullkomligt flög mot mig, varpå jag – med en stil som närmast kan beskrivas som den tillhörande en rysk gymnastflicka – slängde mig åt sidan för att klara mig från att bli tillintetgjord. Det gick bra, och jag sitter här än idag.

Idag, när jag är en gammal och vis man, inser jag att smällare faktiskt är extremt funktionslösa. Jag kan inte se att det finns någon som helst poäng med att tända eld på något som bara smäller. Som inte ens ”är fina att titta på”. De är ett otyg för hundar, katter, andra smådjur, äldre människor, småbarn – ja, i praktiken för oss alla.

Även en del raketer av privat karaktär, som exempelvis nu på Nyårsafton börjar smällas av redan vid mörkrets inbrott cirka 16.00, och sen smäller ett par timmar in på det nya året. Jag är ambivalent till stora, kommunalt finansierade fyrverkerier, men direkt motståndare till privata fyrverkerier. Inte så att jag vill ”förbjuda”, men jag tycker att konsumentansvaret borde innebära att fler väljer bort dyra pjäser som kostar mer än vad de smakar.

Nu har Ica Maxi vid Eurostop valt att inte sälja några fyrverkerier. Det är ett bra beslut och jag tycker att fler handlare borde följa efter.

Kommentera

