Vad får kultur kosta?


Marie Wirde och jag håller inte alltid med varandra, främst i kulturfrågor. Nu står hon och vill att Danskompani Raande Vo ska ha dubbelt så mycket pengar som de får idag, helt självklart och utan diskussion. Jag tycker att det är viktigt med offentligt stöd till kultur, men samtidigt måste rimligtvis kultur behandlas som vilken annan kostnad som helst och frågan är – har vi så mycket pengar att det är alldeles självklart att alla kulturinstitutioner ska få hur mycket pengar som de vill ha, när vi samtidigt måste spara på äldreomsorg och stöd till funktionshindrade?

Jag tycker inte det. Vill Kultur- och medborgarnämnden inom sin ram ge ett ökat bidrag till dem ska de givetvis få göra det, men det kan knappast vara alldeles orimligt att ifrågasätta kulturen. Det är många miljoner som runnit i julkalender, Raande Vo, Martin Mutter, Open art… pengar som kan gå till mycket, mycket annat.

Som sagt – kultur ska vi ha och kultur ska få kosta! Jag står helt och fullt bakom Socialdemokraternas kulturpolitik i stort, men ibland tycker jag att kulturen får ett frikort utan dess like – mycket därför att kulturbevakningen är enorm (vi har ju inga äldresidor i NA, men däremot kultursidor), kulturfolket är urstarka och kan tala för sig.

Principiellt tycker jag att kultursatsningar som kommer unga till gagn ska ha förtur. Jag tycker också att kultursatsningar i prioriterade områden ska prioriteras. Men kultur måste också vara en budgetpost som diskuteras på samma sätt som andra, och jag tycker Marie Wirde har fel som ser det som det heligaste i världen.

Kommentera

