Vecka 50


Måndag

Politik handlar på gott och ont allt mer om att paketera budskap för att ”synas” i ett ständigt ökande brus av medier. Du kan inte gå vakna utan att mötas av ett hundratal meddelanden från radio, tidning, tv, internet och annonsörer. En hel del av allt detta budskap är ”bra samhällsinformation”, men problemet är att de som oftast har mest att säga (ideella föreningar, partier och så vidare) har oftast minst pengar att säga det med.

Jag började måndagen med att träffa en grupp människor som hade lite idéer på hur vi socialdemokrater kan jobba framåt valet för att helt enkelt nå ut bättre med vårt budskap. Inte för att vi i stort har problem med det idag, och det är viktigt att säga att vår främsta budskapsbärare är alla våra medlemmar som på arbetsplatser och hemmamiljöer pratar med människor varje dag.

Mycket av veckan har i övrigt gått till att läsa på om jobbkrisen – den enskilt största frågan inom politiken just nu.

Vid 16 började mitt nämndsammanträde för Nämnden för funktionshindrade. Birgitta Johansson, chef för psykiatrin i Örebro läns landsting, drog igenom förändringarna i psykiatrin och hur de påverkar Örebro kommun. Vi diskuterade, och beslutade om, att införa ersättning för dagverksamhet inom socialpsykiatrin. Vi fattade också beslut om att planera för ett gruppboende i den nya vårdcentralen i Ladugårdsängen. Jag har skrivit mer om nämndsammanträdet här.

Hemma cirka 19.30

Tisdag
På tisdagen förberedde jag lite genom att läsa på en del frågor som jag tänkte att Tullängsskolans elever ville prata om dagen efter – bland annat om den nya fildelningslagen Ipred. Vi socialdemokrater gick på tisdagen ut och krävde att ett extra kommunstyrelsesammanträde ska ske med anledning av jobbkrisen. Vi vill bland annat tidigarelägga investeringar för att skapa fler jobb i Örebro, något som aldrig varit viktigare än nu.

Gick ut och firade med Lena att hon klarat ett svårt seminarium med att äta på Efesos – ”our place” liksom.

Onsdag
Fixade i ordning utskicket till vår kommunfullmäktigegrupp och pratade med vår riksdagsledamot Eva-Lena Jansson om Ipred. Ville uppdatera mig lite mer om vad vårt parti tycker och blev mycket klokare.

Åt en snabblunch och gick sen hem till mina gamla hemmatrakter på Ladugårdsängen, eller närmre bestämt Tullängsskolan. Där deltog jag i ett samtal med elever i tvåan på gymnasiet tillsammans med Marie Wirde (V), Mats Gunnarsson (MP), Ina Lindström (FP), Henrik Elamsson (M) och Ofelia Namazova (KD). Samtalet gick bra, eleverna var intresserade och insatta och ville prata om allt från långa matsalsköer (något som jag har tagit vidare till mina politiker i gymnasienämnden), fildelningslag (jippie, tack Eva-Lena) och varför vi har spelmonopol i Sverige (Ina har skällt på mig här).

Drack sen kaffe med läraren och pratade lite med de övriga politikerna. Kul med avslappnade samtal med sina ”fiender” (även om majoriteten givetvis aldrig ska slappna av *skrattar djävulusiskt*)

På kvällen bjöd partidistriktet och arbetarekommunen all personal och oss politiska sekreterare på Julkryss med Hjalmar på Nya Parkteatern! Det var en stor hit och jag skrattade högt och hjärtligt. Dessutom satt vi nära Björn Skifs vilket ju är skitcoolt.

Torsdag
Torsdagförmiddagen blev lite ”kominform” för att uttrycka sig milt efter flängandet dagen innan. Skönt då att eftermiddagen blev flängande XL runt på olika evenemang genom ett vintervackert Örebro (eller decemberblaskigt är kanske mer korrekt).

Först var jag och Carina Dahl på Öppet hus med DHB, Riksförbundet för döva, hörselskadade och språkstörda barn, som hade adventsfika. Kul och intressant att träffa dem. Pratade en del med Pernilla Hoflin som jag träffat i olika sammanhang och vi gick igenom en rad frågor som vi ska fortsätta diskutera. Bra att föra kontinuerliga samtal med intresseorganisationer och föreningar.

Efter det halkade jag och Carina vidare till ett samtal med personalen på Försörjningsstöd Öster i deras lokaler på Ribbingsgatan. Där handlade samtalet mycket om den omorganisation som den borgerliga kommunledningen aviserat där försörjningsstöd ska flytta till Vuxenutbildnings- och arbetsmarknadsnämnden. En sådan flytt vore dum och korkad av flera skäl vilket både Carina Dahl och Murad Artin (V), uttryckt tidigare. Även personalen på Försörjningsstöd uttryckte sitt motstånd mot en flytt och jag hoppas att de argumenten biter på kommunledningen. Vi kommer i alla fall inte att ge med oss!

Sedan var det avtackning av teaterchefen på Örebro läns teater som stod på dagordningen. Han bjöd på… pucko och varmkorv! Carina överräckte två gåvor från oppositionen som ett tack för hans insatser under de senaste åren.

Åter på Rådhuset cirka 16.45 då det bara var att halka ner längs Stortorget till partilokalen för träff med Första Maj-kommittén. Ska inte avslöja något därifrån men så mycket kan jag säga att vår tro är att 2009 års firande kommer bli något alldeles extra!

Fredag
Skulle ha följt med ut och dela material på Norr på morgonen men fick istället bege mig till skrivbordet (vilket gett mig smeknamnet skrivbordssoldat (att jag varit ute vid varenda annan jäkla materialutdelning ska tydligen inte nämnas vid sammanhanget)) för att skriva ett särskilt yttrande till Programnämnd Social välfärd.

Har i övrigt knåpat ihop lite som ”inte kan avslöjas än”.

Och så gick en vecka och kommer aldrig åter…

Kommentera

