Vecka 49


Måndag

Redo och uppvilad efter en mycket lugn och skön helg kom jag till jobbet för ett planeringsmöte med oss socialdemokratiska politiska sekreterare. Sen ägnade jag måndagen åt lite skrivande och planerande. Dagen gick i alla fall undan.

Efter lunch gick jag ut tillsammans med Peter och stod en stund på Våghustorget för att uppmärksamma att det var den Internationella Aidsdagen. Peter höll en kort, men bra, appell inför skarorna som samlats.

Klockan 17 var det gruppmöte med Programnämnd Social välfärd för Socialdemokraterna och Vänsterpartiet. Onsdagens dagordning och ärendelista diskuterades (vilket återkommer under onsdagen).

Hemma cirka 19.00

Tisdag
På tisdagsmorgonen var det möte med alla socialdemokrater på kansliet. Fortsatte med en massa skrivande och hann jobba undan en hel del. Även denna dag gick undan. Fixade bland annat, tillsammans med Björn, en annons om jobbkrisen som publicerades i lördagens NA. Över 41 000 varslade i Sverige under hösten och regeringen gör alldeles för lite. Vi socialdemokrater vill istället investera Sverige ur krisen!

Efter jobbet gjorde jag något jag aldrig i hela mitt liv gjort förut, nämligen ”spann”… eller ”spinnade”… eller ”cyklade som en idiot på en motionscykel i grupp med andra hurtfriska tanter, tjejer och ett par killar”. Jag har nämligen, igen, bestämt mig för att börja träna. Spinning och gym är det som jag ska ägna mig åt nu, och jo, I liked it very much! Tyckte det var skitkul och framförallt jobbigt på ett skönt och svettigt sätt!

Onsdag
Skrev ihop en krönika på onsdagsförmiddagen, publicerad här ovan, till Karlskoga Kuriren.

På eftermiddagen var det nytt gruppmöte och sen möte med programnämnden. Det fattades beslut om två stycken s-motioner, en om ett Barnahus i Örebro och ett om en utredning om ett högkostnadsskydd för avgifter i hemsjukvården. Barnahus, en verksamhet för utsatta barn, kommer att starta i Örebro inom väldigt kort men det var Socialdemokraterna som initierade det hela genom ett gemensamt arbete mellan Carina Dahl och Thomas Bodström.

Ett annat ärende som kom upp var sekretessbelagt, nämligen det om upphandlingsunderlaget för vår nya gruppboenden för människor med funktionsnedsättning. I och med att det är sekretess vågar jag ju inte säga annat än pip, så ”pip”, men jag kan rent principiellt säga att vi socialdemokrater, som redan från början ville att boendet skulle drivas i kommunal regi, har fått våra åsikter stärkta. Just nu är verkligen inte rätt läge att privatisera, med den kösituation vi har.

Trevlig och mysig kväll med Lena ute i Varberga.

Torsdag
Plockade ordning lite på mitt kontor som såg lite väl kaotiskt ut. Fixade mest med sådant som kommer att komma att synas nästa och nästnästa vecka, men som inte kan skrivas här riktigt än.

På eftermiddagen var det gruppmöte för Nämnden för funktionshindrade. Oppositionens budgetsatsningar diskuterades, liksom ovanstående fråga om privata gruppoenden.

Efter det var det frivilligfesten som gällde, en lysande kväll som jag tidigare skrivit om.

Fredag
Tillsammans med Peter Dahlgren fick jag besök på fredagförmiddagen. Kjell Sundqvist och EVA-projektet besökte rådhuset och fick förutom Peters alltid informationsrika rundtur i huset även prata om kommunens organisation, diskutera politiska frågor och bara träffa politiker. Alltid kul med besök från olika grupper!

Eftermiddagen blev rätt slapp och lugn. Kvällen blev humoristisk och rolig tillsammans med Lena, något hundratal och så Magnus Betnér. Stundtals skitkul, alltid tänkvärt.

Lördag
Fast jag är en sån morgonmänniska var det lite slitsamt att gå upp tidigt en lördag. Men jag gjorde det med den glädjen!

Spenderade nämligen en morgontimme tillsammans med ett tiotal SSU:are som var på kurs för att diskutera arbetarrörelsens historia. En del intressanta diskussioner, en del kritiska frågor och ett stort intresse.

På kvällen var vi för övrigt på bio – Vi hade i alla fall tur med vädret igen! Och ja, jag tycker faktiskt att den var riktigt rolig!

Söndag
Adventsfika, Lena, O Helga Natt, mamma och Janne-besök – sammanfattningen på en trevlig söndag!

Kommentera

