Happy Birthday Mr. Werme!


Idag, fredagen den 5 december, fyller ingen mindre än kommunstyrelsens ordförande i Örebro, Staffan Werme, ett halvt sekel. En dag synnerligen värd att uppmärksamma!

Från oppositionskansliet kommer vi att överräcka en gåva som gör världen bättre och som jag tror att Staffan både kommer uppskatta och bli riktigt glad för.

Staffan har tårtkalas på Konserthuset. Jag hade inte tänkt gå dit, utan tillhör de 97 procenten som inte går dit (när Nerikes Allehanda ställde frågan ”Ska du gå på Staffan Wermes 50-årskalas svarade 97 procent av totalt 2139 personer nej). Det beror nog, utan att vara överanalytisk, på att det är en nyttotrend som gäller bland örebroarna utan bör ses som en opinionsundersökning (givetvis med viss försiktighet).

Örebroarna och jag är nämligen inte överförtjusta i Staffan Wermes insatser som kommunalråd (det märks och sägs numera rakt ut i alla möjliga underliga fora och från håll man definitivt inte trodde att få höra det) – däremot gillar jag honom skarpt som människa! Och det är väl viktigt att påminna sig om det, en hyllningsdag som denna! Man kan vara en riktigt, riktigt bra människa, utan att för den saken skull klara av att leda en kommun!

Men låt oss denna dag lägga de politiska meningsskiljaktligheterna åt sidan. Jag vill därför passa på att, på mitt eget lilla sätt, gratulera Staffan Werme på 50-årsdagen och hoppas att han får, förutom en toppendag och ett trevligt firande, många hälsosamma år framöver också!

Kommentera

