Jag har inte bestämt mig om Werme…


Sedan jag fick reda på att Staffan Werme kandiderar till Europaparlamentet efter att ha fått nog av kommunpolitiken genom sina 680 dagar innehållande alltifrån armdragningen av Ylva Wessman och utfrysningen av egna politiker till fiasko med företagsflyttar, trubbel med mässa, friidrottshall, besparingar i äldreomsorgen, ingen badbar Svartå, Köpmangatan (här kan du själv fylla i x antal sidor av misslyckanden), har jag gjort en del funderingar.

Tänk om Staffan Werme blir vald till Europaparlamentet! Jag förstår att flera folkpartister i Örebro tycker att det känns som en dröm – chanserna för en valseger här i kommunen skulle förmodligen öka avsevärt om den man som så starkt kommit att förknippas med den misslyckade politiken (som givetvis, i ärlighetens namn, hela den borgerliga majoriteten bär ansvar för) försvinner till Belgien.

Så sett i det perspektivet vill jag ju att Werme ska stanna i Örebro! Visst – politiken skulle inte ändras med Staffan Wermes försvinnande, och det är verkligen politiken och inte Werme det är fel på! Men jag tror ändå att politikern Werme har en viss del i det extremt svaga stödet som finns för den borgerliga majoriteten i Örebro. Inte att han är dålig, det är han inte. Utan därför att han så starkt kommit att förknippas med besluten, mycket på grund av hans eget agerande.

Han har ju till och med blivit uppsats vid akademin vilket kommenterat insiktsfull av en av dem som står i skuggan för honom.

Samtidigt unnar jag verkligen Staffan att komma till Europaparlamentet! Och jag menar, om nu hans intresse är klimatpolitik (vilket verkligen inte har märkts i Örebro), tror jag säkert att han kan uträtta en del där! Om inte annat finns det ju typ 750 andra europaparlamentariker (förhoppningsvis en majoritet sossar) som kan hålla koll på honom. Det skulle nog behövas.

För precis som Kent Persson skriver: ”Det är många som har synpunkter på Staffans ledarskap…”. Låt oss se vad fransmännen säger om det!

Kommentera

