Måtte vi aldrig få teleprompters till Sverige


Jag sitter och kollar på det fantastiska tacktalet Obama höll i förrgår igen – för typ… tionde gången! Det är verkligen ett sådant tal jag älskar. Fantastiskt!

Samtidigt är det en av de sakerna jag inte vill få till svensk politik. För visst, talet är helt briljant, men… nej.

Jag hade i höstas en diskussion med en kollega om Hillary Clintons storhet och hon framhävde bland annat hennes förmåga att hålla långa tal utantill. Kollegan blev nästan chockad (eller ja, först trodde hon inte på mig) att Clinton faktiskt väldigt sällan håller tal utantill. Tanken att hon skulle göra det är inte hyperkorkad – många svenska politiker (Göran Persson är det mest briljanta exemplet gör det), men nej – Hillary Clinton gör inte det annat än i undantagsfall. Det gör ingen amerikansk toppolitiker.

Det gör inte Barack Obama heller och när det gäller tacktalet så är det inte Barack Obama som skrivit talet, och nej – han läser inte utantill och ”hittar på” allt under resans gång. Han har TV-apparater, så kallade Teleprompters, med talet nedskrivet och bearbetat av ett team med professionella talskrivare.

Så hade även John McCain, Hillary Clinton och alla andra presidentkandidater. Ty i USA lämnar man inget åt slumpen.

Så här blir det när en lysande talare (med teleprompter) förlorar sin teleprompter:

Not so very briljant. Och så är det tyvärr – Barack Obama och Hillary Clinton, och ALLA ANDRA amerikanska politiker är lysande skådespelare, men nej – de klarar inte att improvisera som svenska politiker gör! När de håller tal utan teleprompters, vilket framförallt sker i spontanbesök eller debatter, så är inläggen kortare, upprepande och hårt intränade varför stakningar och felsägningar ofta uppstår.

Jag gillar inte det, även om jag älskar att få höra tal som Obamas tacktal! Det är underbart, men samtidigt älskar jag improviserandet och det spontana! Det som finns i Sverige!

One thought on “Måtte vi aldrig få teleprompters till Sverige

  1. Du har helt rätt. Talet är fantastiskt och jag är övertygad om att det kommer gå till historien som ett av de bästa. Men som sagt de arbetar på ett helt annat sätt än svenska politiker. Så jag njuter av Obamas tal, men jag är lika imponerad av många svenska stora talare.

Kommentera

