Mitt mail till Språkrådet


Skickade just (i vredesmod vill jag tillägga) följande mail till Språkrådet, eller som det så snofsigt egentligen heter, Institutet för språk och folkminnen (Ullis går igång på denna typ av massa konstiga organisationer):

Hej!

Jag fick just ett upprörande mail att partierna ska inledas med stor bokstav. Jag tycker det är fult, men liksom mycket här i livet får man väl lov att acceptera det.

Däremot kan jag inte, ens med min hyfsat normala intelligens, förstå varför partierna folkpa… förlåt, Folkpartiet, Kristdemokraterna och Miljöpartiet ska förkortas FP, KD och MP. Namnen är ju ett ord, inte två. Varför helt plötsligt låta en ”mittenbokstav” i partinamnet bli versal?

Vore tacksam för svar på detta!

Vänliga hälsningar,

John Johansson

Ingen kan anklaga mig för att inte göra vettiga saker 15.30 en fredageftermiddag!

One thought on “Mitt mail till Språkrådet

  1. I am having a hard time fathoming how much research you had to do for this data, but I appreciate it and I agree. You make a lot of sense.

Kommentera

