Låt ”ungdomarna” knulla på

Rubriken talar för sig själv…

Jag sätter ordet ”ungdomar” i citationstecken, och låter det, enligt någras tycke, obscena ordet ‘knulla’ stå för sig själv. Anledningen är enkel:

Den moderata landstingspolitikern Marie-Louise Ekholm, från min gamla hemstad Nässjö för övrigt, tycker att ”ungdomars ohejdade kompisknullande” måste upphöra. Detta tycker hon på grund av det stora folkhälsoproblemet könssjukdomar.

Betvivla mig inte – det vore toppen om alla kunde skydda sig och stoppa spridningen av könssjukdomar. Avhållsamhet är givetvis en sådan metod. Kondomer är en annan.

”Ungdomars ohejdade kompisknullande”, så formulerar sig Ekholm. Visst, det förekommer säkert fall där ungdomar, säkerligen även andra dock, har mer sex än vad de mår bra av (här räknar jag inte in regelrätta övergrepp och våldtäkter). Men min bild är trots allt att ungdomars sexualitet bör bejakas, inte hämmas. Kondomanvändningen bör öka – så klart – men att stoppa det ”ohejdade kompisknullandet” är nog inte rätt väg att gå.

För ärligt talat – hur gör man det? Kriminaliserar det? Självklart inte! Informerar ”bort det”? Tja, är någon så korkad att det går att informera bort sex till pubertetsstinna tonåringar?

Jo, den moderata landstingspolitikern i Nässjö är det. För hennes motion handlar inte om ökad information om kondomanvändande. Hennes motion handlar om att stoppa det ohejdade kompisknullandet genom ett tätare samarbete med ungdomsmottagning och skola.

– Informera om riskerna med oskyddat sex!
– Sluta aldrig informera ungdomarna om sexets gyllene regel ”Behandla din partner enbart på det sätt han/hon vill bli behandlad och låt honom/henne enbart behandla dig på det sätt du vill bli behandlad på”.
– Fortsätt sprida gratis kondomer

Så tror jag, enkelt formulerat, att spridningen av könssjukdomar, realistiskt sett, åtminstone kan minska.

Jytte Guteland regerar

Har under den senaste veckan fått flera frågor kring Peter Wahlbecks agerande på SSU:s jubileumsfest förra torsdagen. Har också fått flera frågor om Emma Lidell (SSU-tjejen som avbröt Wahlbeck).

Var han verkligen så sexistisk, homofobisk och rasistisk? Och är Emma totalt humorbefriad och bara en bitter tönt?

På A svarar jag Ja! och på B svarar jag Nej!

Han var hemsk och horribel.

Och Emma är en fantastiskt rolig tjej som får mig att skratta och som gör mig glad. Hennes engagemang i politiska frågor gör att man blir engagerad tillbaka. Att hon gick och avbröt Wahlbeck är inget annat än ett sant vardagshjältedåd!

Dock har de officiella kommenterarerna från SSU varit rätt så frånvarande angående händelsen förra torsdagen. Därför blir jag glad att jag ser att den nya SSU-ordföranden Jytte Guteland reagerar roligt på sin blogg angående händelsen:

Tack Peter Wahlbeck
att vi får pengarna tillbaka. Förbundstyrelsen kommer att besluta vart de ska gå, men mitt stalltips är att de kommer att användas till något av följande;

Antingen skickar vi pengarna till RFSL som arbetar för att homosexuella, bisexuella och transpersoner ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter som andra. Arbetet för detta sker genom politiskt påverkan, informationsarbete och sociala och stödjande verksamheter. Konkret kan detta röra sig om att skriva insändare, informera i skolor om hur det är att vara HBT, att arrangera fester eller driva en telefonjour.

Vi kan också tänkas besluta att skänka pengarna till Gringo. Fakta om gringo: “Gringo familia är din alternativa familj. När människor är pissiga och töntar sig med negativa tankar om svennar och blattar och vårt kära land, kan du alltid te dig till oss”.

Ett tredje alternativ är att satsa pengarna på ännu en feministisk utbildning i SSU. Det vore ju positivt om fler unga tjejer vågar säga ifrån när de sexiastiska skämten står en upp i halsen.

Och Peter, om du har svårt som komiker så kan du säkert lyckas bättre som skådis, det har du ju visat dig ha talang för under de senaste dagarna. Mot bakgrund av vad du skriver på din hemsida kan det ju knappast vara första gången någon i publiken klagar;)

————-

Jytte publicerar också det avslutningstal hon aldrig hann hålla på fredagen. Även det är bra!