Listerine = ett sätt att dö på


I förrgår – på apoteket i Örebro – utspelade sig följande dialog:

Jag: Eh, jo, jag skulle vilja ha typ lite mer tandtråd och sån där munskölj.

Apotekare: Ok! Då kan jag rekommendera denna (*plocka fram tandtråd*) och så denna fluormunskölj, Listerine [haha, dum kund – han går säkert på det!]

Jag (dum kund): Ok! Ja, den tandtråden känner jag igen, den fransar inte står det men det gör den, för jag har använt den förrut och varje natt varit tvungen att plocka bort tandtrådsflisor från munnen med pincett – jag tar den! Och Listerine, är inte det som ger utslag i poliskontroller?

Apotekare: Haha, du är nog den tionde som frågar det – men nej, det är bara och tuta och kör. Den innehåller fluor så du får riktigt rena tänder [dum kund det där, han går säkert på det – han kanske kan köpa nåt mer, jag är ju parmaceutiskt utbildad, ett ord han inte ser ut att ens kunna uttala…]

Jag: Ok, då tar jag den också.

Apotekare: Var det något mer?

Jag: Nej tack!

Apotekare: [ok, han var smartare än vad han såg ut, men han köpte i alla fall Listerine, idiot]. Det blir 75 kronor.

Sen på kvällen, efter att ha tandtrådat mig i under- och övergom samt plockat efterföljande tandtrådsflisor till kattens stora glädje, och efter att ha borstat mina tänder med min elektriska tandborste (det känns så skönt att stoppa något uppladdningsbart och elektriskt i munnen – vänta bara till ”forskare” kommer fram till vilka läskiga sjukdomar man får av det), så tar jag fram mitt Listerine. 2 cl står det att man ska ta – jag vet inte hur mycket det är så jag höftar till.

Nästa gång kan jag lika gärna dricka kaustiksoda.

Det frätte, det sved, jag plågades. Mina ögon tårades. Jag skulle skölja i trettio sekunder, och jag höll ut. Men fy tusan vilken produkt att vara stark!

Jag har i mina dar, åtminstone vid något tillfälle, druckit en produkt som innehåller något mer än lättölshalten av alkohol. Men det var som att hälla senapssyra i gommen.

Men nu känns jag ren i tandkött och tänder – och det var väl det som var meningen. Och som det står skrivet: Vill man vara fin får man lida pin. Lida pin med Listerine – det borde bli en ny slogan för dem! Min slogan får bli: Jag tänder inte på Listerine!

14 thoughts on “Listerine = ett sätt att dö på

  1. Det som inte dödar härdar…! Och vill man vara fin får man lida pin. Har ungefär liknande upplevelse av Listerin (fast jag gick på reklamen istället för farmaceuternas kunskap). Men det känns som en explosion i munnen – och det som gör ont gör också nytta…

  2. Enligt Wikipedia är fluor en väldigt giftig, blek gulgrön gas och fluor är det mest kemiskt reaktiva och elektronegativa av alla grundämnena. Se upp, med andra ord ;o).

  3. Tack Agneta, och jo Björn! Så är det! Nu känns det lite lättare, efter informationen om att det är elektronegativt. Det roliga är ju att Listerinet är grönt.

  4. Stackare!!! Jag kan rekommendera tungskrapa, låter lite mänskligare, om man inte skrapar för hårt förståss.

  5. Skratt, det riktigt skumma är att man faktiskt vänjer sig vid Lysterine… det känns nästan skummare än att det gör ont – undrar vad som händer med smaklökarna 😉

  6. Om man har sköra slemhinnor är det inte att rekomendera Listerine. Med andra ord… gör det ont så använd det inte. Man kan få frätskador på slemhinnan.
    Listerine passar inte alla!
    Skölj hellre med Dentan Fuorsköljning alt. Flux (0,2%)

  7. Agneta, Flour är en sak som skyddar tänderna som bakterier.
    Vet att det var ett tag en du skrev det men endå,
    Tandläkarförbundet har tagit bort sin loggo från Listerine, eftersom den innehåller för lite flour, så missled inte folk med att flour att giftigt i produkter det är nått som finns för att skydda våra tänder 🙂

  8. bara en fråga, hur många av er vet om att listerine innehåller socker ? inte glukos men sorbitol. Vilket framställs av glukos, hur bra är det egentligen att skölja munnen med socker två gånger om dagen ?

  9. Sorbitol är bra för tänderna smartass!
    Precis som xylitol är bra för tänderna.
    Skriv inte såna idiotiska inlägg utan att ta reda på fakta innan.
    Det vore ju trist om folk verkligen lyssnade på dina råd!

  10. Listerine här fluor, fluor finns i råttans giftmedel. Det änvänds altså för att döda råttor. Jag hade nagel svamp och fick en medicin från läkare men gick inte bort. Sedan tvättade nagel med svamp 2 gr om dag med listerine mitt nagel(lätt värka 10 min/g med ett bomol). efter några monader försvan den helt. Javisst Listerine Dödar. Even tandkräm för man inte ta för mycket. O fråga också hur mycket fluor har din kranvatten.

  11. Sluta upp med konspirationsteorierna om flour, det är sant att det är den mest reaktiva halogenen och att det är det mest elektronegativa ämnet. Däremot så innehåller listerine inte ren flour utan inehåller flour i en jonförening, något som har förändrade egenskaper. Skulle du stoppa rent flour i munnen så skulle du inte ha så mycket till mun kvar. Alla som har läst åtminstonde kemi A borde veta detta.

  12. Man ska inte använda fluor. Det är ett nervgift som medför att tallkottkörteln kalkar igen.
    Det finns i tandkräm bara för att skada folks medvetande. Ngon positiv inverkan på tänder har det inte heller. Det är bara pseudoscientistiska undersökningar som sagt att det ”skyddar” tänderna.
    Att ge tandkräm till barn är att skada sina barn. Nu såg jag att min lilla Coop-butik och även stora Coop Forum, har tagit in en tandkräm från Urtekram utan fluor. Bra!

Kommentera

