Skriv inte detta i din CV


Först och främst: Aftonbladet och Svenska Dagbladet kan inte svensk grammatik. Det heter en CV, inte ett CV (på samma sätt som det heter en PM, och inte ett PM). Nog om det.

Detta var en rolig nyhet, hur man inte skriver sin CV:

En jobbkandidat…

1. …bifogade ett brev från sin mamma.

Det hade förvisso jag med kunnat göra. Mammor regerar.

2. …skrev sitt cv på ett ljusblått papper med teddybjörnar som ram.

Cool kille – men återigen: sin CV.

3. …förklarade en period på tre månader utan jobb med att han försökte komma över sin döda katt.

Grejen är att skulle min katt dö, vilket han givetvis aldrig ska, skulle det ta betydligt mer än tre månader.

4. …specificerade att hans möjlighet att jobba fredag, lördag och söndag var begränsad eftersom helgen var hans tid att dricka alkohol.



5. …skickade med en bild av sig själv i hejarklacksutstyrsel.

Nej, den bilden använder jag i andra sammanhang.

6. …ritade en bild på en bil på kuvertet och skrev att bilen skulle vara en present till chefen som anställde honom.

Mina chefer köper gröna bilar. Jag tror, om jag inte har helt fel (vilket jag kan ha), att samtliga socialdemokratiska kommunalråd har gröna bilar. Således skulle jag behöva rita bilar åt dem för de kan ju uppenbarligen inte göra färgval själva :).

7. …listade sina hobbies som inkluderad att sitta på en skyddsvall och titta på alligatorer.

Jag klarar mig.

8. …nämnde att hennes syster en gång hade vunnit en tävling i jordgubbsätande.

Jag har ingen syster, men däremot har jag vunnit en tävlig i kexchokladsätande. Jag fick en kexchokladsfleecetröja.

9. …skrev att han jobbar bra naken.

De säger det.

10. …förklarade en häktning med att säga: ”Vi stal en gris, men det var en riktigt liten gris.”

Jag klarar mig igen.

4 thoughts on “Skriv inte detta i din CV

  1. Jag tror att det är du som inte kan grammatik, eftersom det heter ”ett cv” enligt samma regel som säger att det heter ”en pm”.

    Se nedan för utförligare förklaring.

    Fråga: Heter det ”en cv” eller ”ett cv”? Och skall det vara cv eller CV?

    Svar: Bokstavsförkortningar följer i många fall grundordet: en mc (motorcykel), en vd (verkställande direktör), mitt pg (postgiro).

    De har å andra sidan en tendens att få neutralt genus när man tänker mindre på grundordet och mer på bokstäverna: ett wc (water closet), det mäktiga LO (Landsorganisatonen).

    Förkortningen cv står för det latinska curriculum vitae som ordagrant betyder ‘levnadslopp’ och som i dag används om en meritförteckning med levnadsbeskrivning.

    Latinets curriculum är neutrum och så är det även i svenskan: ett curriculum.
    Vare sig man utgår från det fullständiga ordet eller från förkortningen blir det alltså ett cv.

    Cv är i dag så vanligt att det kan placeras tillsammans liknande förkortningar som blivit vanliga ord, som cd, pc, tv. Små bokstäver, med andra ord.

    Catharina Grünbaum, DN:s språkvårdare.

    Och även:

    »Det korrekta är att säga ‘mitt CV’, eftersom CV är en förkortning för curriculum vitae, ‘levnadslopp’, och curriculum är neutrum på latin. Att man numera hör ‘min CV’ kan bero på inflytande från ‘PM’, förkortning för ‘pro memoria’, som, när man uttalar hela uttrycket i bestämd form, blir ‘promemorian’, alltså real-genus; det heter följaktligen fullt korrekt ‘min PM’.»

    Anders Piltz, professor i latin

  2. Hade också för mig att det hette ett CV. Men vid föreläsningar osv när jag frågar ställer sig deltagarna 50/50 i frågan.

  3. Amoxicillin And Clavulanate 250mg With No Prescription in Indianapolis cdadaebkeddd

  4. Curriculum vitae blir i svenskan neutrum, alltså ”ett”.
    Detta är solklart. Svårare blir det med frågan: ”heter det en eller ett raider?”

Kommentera

